Kartoffelsuppe og lidt om et comeback der aldrig blev til noget

Skærmbillede 2014-11-10 kl. 17.59.40Mit comeback som madblogger, (som jeg lovede i juni måned), er nok det ringeste comeback NOGENSINDE! Jeg har ikke blogget siden. Måske fordi jeg ikke rigtig har vidst, hvad jeg skulle blogge om. Ik fordi jeg ikke har fået noget at spise, for det har jeg (og jeg har nydt hver en mundfuld. Især af den her muffin, som jeg spiste i London efter en shoppetur). Men jeg har bare hverken rigtig været i det opfindsomme eller det overskudsagtige bloggerhjørne de sidste par måneder. Andre ting har fyldt: Studiestart på kandidaten, mine studiejobs, sidste udgivelse af SAMSON som chefredaktør og en Londontur med min bedste veninde.

Jeg tror, at de sidste par måneder har fået mig til at indse, at jeg aldrig bliver hende der gør bloggen til sit arbejde, og laver indlæg flere gange om ugen (eller om dagen for den sags skyld). Når det så er sagt, så elsker jeg jo min lille kogebogsblog, og jeg har stadig en søster i London, som jeg gerne vil dele en opskrift med i ny og næ. (Især nu hvor hun er flyttet ind i en lejlighed med det lækreste køkken!!!). Så sådan bliver det. Ikke så tit men når jeg har noget på hjerte (eller noget godt i maven), som er værd at dele.:)

IMG_4170Opskriften jeg gerne vil dele i dag, er en super lækker (og nem) kartoffelsuppe med sprødt bacon på toppen.

Du skal bruge:

  • 600 g kartofler
  • 2 porrer
  • 1 l hønsebouillon (svarer til 2 bouillonterninger)
  • 1 lauerbærblad
  • Evt. en håndfuld persille
  • 1,5 dl piskefløde
  • 1 pakke bacontern
  • Salt/peber

Sådan gør du:

  1. Skræl kartoflerne og skær dem i tern
  2. Rengør porrerne og snit den hvide del af dem (den grønne snittes også men gemmes til senere)
  3. Porrer, kartoffeltern og hønsebouillon bringes i kog i en stor gryde og lauerbærblad og persille tilsættes
  4. Lad herefter suppen koge ved svag varme under låg i cirka 20 minutter. Imens skal der steges bacon. (Når baconen er færdigstegt skal det dryppe af på en tallerken med køkkenrulle).
  5. Når de 20 minutter er gået tilsættes piskefløden og suppen blendes med en stavblender til den har den ønskede konsistens. Smag til med salt og peber.
  6. Snit den grønne del af porrerne, kom dem i gryden, og lad suppen koge yderligere ind i 2 minutter.
  7. Og så er suppen klar til servering. Pynt med sprødt bacon og frisk persille for et look der er Instagram værdigt. 😉

IMG_4172Søstertip: Hjemmerørt persillesmør

Til en god suppe hører i min verden også et godt brød. Er man overskudsagtig kan man jo bage det selv (men det er jeg sjældent), så det bliver tit nogle hjemmebragte suppebrød jeg serverer. Men for lige at spiffe det hele lidt op (og være bare en lille smule overskudsagtig), kan man jo røre sit eget persillesmør. Du skal bruge:

  • 1 bøtte smør
  • Frisk persille
  • Hvidløg (2 fed)

Sådan gør du:

  1. Lad smøret stå og blive blødt udenfor køleskabet i cirka 20 minutter
  2. Hak persille efter smag (jeg plejer at hakke 1-2 håndfulde)
  3. Hak hvidløgsfedene så fint som du kan (alternativt kan man bruge hvidløgspulver)
  4. Bland det hele sammen og voila – overskudsagtigt hjemmerørt hvidløgssmør til suppebrødet.

 

Velbekomme

 

 

 

Leave a Reply

