Søsters sukkerfri gæster: Colerful Fun Living – Sukkerfri Chokoladebrownie ala Australien

Hej med jer. Hvordan går det hjemme i Danmark? Jeg nyder livet efter eksamen (fik 10 i mundtlig retorik i fredags) hos min søster i London. Vi oplever en masse sjove ting og spiser en masse lækker mad (guide til lækre spisesteder følger, når jeg kommer hjem).

Men i dag skal det ikke handle om mig og min søster, men derimod de skønne søstre Charlotte og Bettina fra bloggen Colorful Fun Living. Efter jeg postede mit indlæg i starten af januar om projekt Søster uden Sukker, var de så søde at skrive til mig, om de ikke måtte have lov til at vise et par sukkerfri opskrifter på min blog. Og selvfølgelig må de det for hvem vil ikke gerne inspireres til lidt lækker mad af et par sukkerfri søstre?! Charlotte og Bettina – ordet er jeres.

Skærmbillede 2014-01-19 kl. 22.54.21Lidt om os:

Vi er et søskendepar fra Aarhus, men lige nu er Bettina bosiddende i Darwin, hvor hun arbejder som au-pair, mens Charlotte er hjemme i Aarhus, hvor hun studerer. Lidt i tråd med Søsters Køkken, så blev vores blog opstartet inden Bettina tog til Darwin, men for os handlede det om, at vi ville have noget at være fælles om, mens vi er langt væk fra hinanden. Der er gået et halvt år, siden vi vinkede farvel i lufthavnen, og der går endnu et halvt år, før vi kan se hinanden igen desværre. Alligevel er vi nærmest i kontakt hver dag på den ene eller anden måde, hvilket er skønt. Man finder virkelig ud af, hvor glad man er for sin søster, når man er adskilt i så lang tid 🙂

Her er lidt facts om os begge:

  • Vi ELSKER farver, hvilket undrer vores mor meget, da hun er mest til sort og afdæmpede farver.
  • Vi elsker at bage og specielt at eksperimentere med sundere kager og snacks.
  • Vi elsker at være til step i fitnesscentret (og Bettina savner det meget i Darwin).
  • Vi går oftest i kjole og vi ejer meget få par bukser (udover træningsbukser og leggins).
  • Vi er opvokset i en forstad til Aarhus, som er omringet af marker.
  • Vi elsker sommer, sol og varme (og vi bliver altid syge om vinteren).

fcc2

Vores opskrift: Sukkerfri Chokoladebrownie ala Australien

Den første opskrift (vi har fået lov til at poste en mere her på bloggen) kommer fra Bettina, der som sagt bor i Australien lige nu. Denne opskrift er derfor stærkt inspireret af Australske opskrifter på sukkerfrie brownies. Denne kage er overdrevet lækker, og der er hverken tilsat mel eller sukker. I Darwin bruger man ofte kokossukker til at søde med. Kokossukker har et meget lavt glykæmisk indeks, men det er dog ikke 0 ligesom for eksempel stevias glykæmiske indeks er.

Søstertip: Raw kakaopulver og kokossukker kan købes i helsekostforretninger og Matas.

Ingredienser: (kageform 24 x 24)

  • 350 g skrællet sød kartoffel
  • 5 æg
  • 60 g kokossukker
  • 1 tsk vanilleekstrakt (fås vist ikke i Danmark, så tilføj evt. kornene fra 1 vanillestang i stedet)
  • 75 g kokos olie
  • 4 spsk blendet/meget fint kokosmel
  • 40 g raw kakao pulver (hvis der benyttes ikke-raw så tilføj mere)
  • 1 spsk kanel
  • 150 g nødder (valnødder, cashewnødder eller lignende)

Frosting:

  • 100 g dadler
  • 1 moden avocado
  • 1 tsk vaniljeekstrakt
  • 60 g mælk
  • 2 spsk kokossukker
  • 2 spsk raw kakaopulver

Fremgangsmåde:

  1. Blend nødderne i en blender eller med en stavblender (til den passende konsistens for dig).
  2. Skræl den søde kartoffel, og damp i en gryde til den er helt udkogt og meget blød.
  3. Dernæst blendes den søde kartoffel til noget der ligner kartoffelmos.
  4. Tænd ovnen på ca. 180 grader varmluft.
  5. I en skål med den blendede søde kartoffel tilsættes æg, og det røres godt ud.
  6. Tilsæt derefter kokossukker, kokosolie og vanilleekstrakt, og rør det hele godt ud.
  7. Tilsæt raw kakaopulver, kokosmel og kanel og rør godt igen.
  8. Slutteligt tilsættes de blendede nødder, og rør dem godt ud i dejen.
  9. I en form beklædt med bagepapir kommes dejen i, og formen sættes i ovnen i ca. 20-25 eller til den er fast (også på midten).
  10. Lad kagen køle af imens du laver frostingen.

Frosting:

  1. Sæt de tørrede dadler i blød i minimum 10 min.
  2. Hæld vandet fra og fjern evt. sten, og blend dadlerne i en blender eller med en stavblender.
  3. I samme skål tilsættes den skrællede avokado, hvor stenen også er fjernet, og den blendes i med dadlerne.
  4. Tilsæt vaniljeekstrakt, mælk, raw kakaopulver og kokossukker og blend igen.
  5. Blend massen til du synes, den har en tilpas tykkelse (tilsæt evt. mere mælk).
  6. Stil frostingen på køl i ca. 10 min. så den stivner lidt.
  7. Når kagen er helt afkølet, fordeles frostingen på kagen, og kagen kan nydes med det samme.
  8. Kagen kan serveres med god samvittighed som den er, eller man kan evt. servere den med friske frugter eller bær. 🙂

Mums det lyder som en lækker sag tøser! Som nævnt, så er det her bare den første af 2 lækre opskrifter, som søstrene fra Colorful Fun Living vil inspirere os med her på bloggen. Så glæd dig til næste uge hvor Charlotte deler hendes yndlings sukkerfrie opskrift. Og hvis du bare ikke kan få nok af de sukkerfrie søstre, så kan du finde deres blog lige HER.

6 thoughts on “Søsters sukkerfri gæster: Colerful Fun Living – Sukkerfri Chokoladebrownie ala Australien

  1. Hej Johanne.

    Stort tillykke med dit 10-tal. Jeg læser selv medievidenskab på AU og har netop overvejet at vælge retorik som mit tilvalg til min bachelor. Jeg vil derfor høre, om du har lyst til at fortælle mig lidt om fagene, dine erfaringer osv.?

    Men venlig hilsen
    Camilla

    • Hej Camilla
      Selvfølgelig. Bare spørg løs. Jeg tager godt nok kun første halvdel af tilvalget, så jeg kan kun fortælle dig om mundtlig retorik, men jeg synes også at fagene på forårssemestret lyder spændende.

      Jeg har ihvertfald været virkelig glad for retorik. Det er meget praktisk orienteret – noget hvor man virkelig føler at man får nogle kompetencer man kan bruge til noget. Og så gør de meget ud af hele tiden at koble teorien til virkeligheden og erhvervslivet. Jeg kan kun anbefale det. Spørg endelig hvis du har flere spørgsmål. 😀

      • Tusind tak for dit svar. Det lyder rigtig spændende.
        Min fremtidsdrømme- og planer med studiet er at bruge det til noget inden for kommunikationsverdenen, hvorfor jeg har overvejet retorik. Kan du måske fortælle lidt mere om de kompetencer, man tilegner sig? Og om du eventuelt tror, at disse vil være brugbare i forhold til kommunikationsarbejde i erhvervslivet mv.? 🙂

      • Jeg tror helt sikkert at de kompetencer man tilegner sig er noget, som kan bruges indenfor erhvervslivet. Det var også der mange af de færdiguddannede retorikere jeg mødte arbejdede. Det var f.eks. brugbart ifht. reklamebranchen, fordi man lærer noget om hvordan man kan overbevise folk om noget på en kort og præcis måde, så er det helt sikkert også super til intern kommunikation og til den daglige kommunikation ud ad til. Man lærer både at kommunikere mundtligt, skriftligt og med billeder, at blive forstået og forstå andre, og så det mest brugbare – at afsløre hvis folks argumenter ikke holder. Det er et super fedt og praktisk fag. 🙂

Leave a Reply

