Søsters Klassikere: Spinatquiche med tomatpynt

Skærmbillede 2013-08-10 kl. 21.44.26Puh det er lidt gråt og trist udenfor hva?! Men så er det godt, at man kan sætte lidt ekstra knald på farverne i køkkenet. Er der noget, som kan få mig i godt humør, så er det lækker mad, og denne søsterklassiker er helt klart en af favoritterne. Smækkede lige sådan en lækker tærte sammen i aftes, efter at jeg var færdig med dagens lektier (mundtlig retorik eksamen på fredag – kryds fingre). Hvis du også er blevet lækkersulten, så får du opskriften lige her:

Ingredienser (tærte – 4 personer)

  • 50 g margarine
  • 120 g (2 dl) mel (brug gerne både hvedemel og grahamsmel)
  • 1/4 tsk salt
  • ca. 1/2 dl kærnemælk

Fyld:

  • 225 g hakket spinat
  • 2 æg
  • 2 dl mælk
  • 100 g revet ost
  • tomater efter smag
535803_10201692579335954_1907820327_n

Min mors version

Fremgangsmåde (tærte)

  1. Smuldr margarinen i melet.
  2. Tilsæt salt og kærnemælk og ælt dejen let sammen.
  3. Rul dejen ud, og beklæd en tærteform med dejen.
  4. Prik bunden med en gaffel og forbag den i 10-15 minutter ved 200 grader.
  5. Imens dejen forbager forberedes fyldet.
  6. Bruger du frossen spinat så tø det op i en gryde med lidt vand ved. Er spinaten frisk skal den blot dampes.
  7. Pisk æg, mælk og revet ost sammen og tilsæt spinat når dette er klart.
  8. Krydr fyldet. Jeg krydrede mit med salt, peber og revet muskatnød.
  9. Skær tomat(erne) ud i tynde skiver.
  10. Når dejen er bagt hældes fyldet i, og der dekoreres med tomatskiverne på toppen.
  11. Bag tærten i yderligere 10-15 minutter, og lad den så efterfølgende trække et par minutter inden servering.

1546394_10202917145269337_2010638448_n

Søsterliv: Eksamensstres, Og London tips

Her er mit liv P.T. Masser af retorikteori der skal læses, og tale der skal øves. Det hele kulminerer med min eksamen fredag, og så snart den er overstået, flyver jeg til London og besøger min dejlige søster. Manner jeg glæder mig!!!

Hvis I har nogle gode London tips – særligt i den kulinariske afdeling, vil de blive modtaget med kyshånd. Skriv dem i kommentarfeltet. 😉

1601525_10202917145309338_370204953_n

Søsters Univers:

…Og så lige et billede helt ude af kontekst, men jeg ville bare så gerne lige vise jer mit fine natbord. “Bordet” består af en ordentlig stak Elle (UK) magasiner. (Kan I huske det der afsnit af Sex and The City, hvor Carrie siger: “Da jeg først flyttede til New York, købte jeg Vogue i stedet for mad. Jeg følte, at det mættede mig mere.” … Sådan har jeg det lidt, når jeg køber Elle – jeg køber bare også mad) 😉

Ellers har jeg en gammel loppe-lampe på bordet, et billede af mor og far, og bogen Vintage Sko som jeg fik i fødselsdagsgave af min bedste veninde. (Der er de mest vidunderlige billeder i den bog). Og så Kristian Vedels  BIRD som jeg har fået af min søde kæreste. Jeg synes den er så sød, og drømmer lidt om, at den skal have en “ven” i mørkt træ. Bag BIRD er der en lille æske, som mine forældre havde med hjem til mig fra Japan. Ren hygge. 🙂

4 thoughts on “Søsters Klassikere: Spinatquiche med tomatpynt

  1. Ej, hvor ser det bare lækkert ud!
    Og god timing – Jeg skal i weekenden og i den næste uge lave mad som jeg skal have med på kollegie (jeg fryser en masse ned). Jeg gider ikke at købe de der færdig lavet retter, hvor det meste af det ikke engang er rigtig mad – bare en bunke kemikalier og en masse farvestoffer 😀
    Men glæder mig til at prøve den! Forresten, skal spinaten være det friske der eller skal det være det der er frossen?

    Smiles,
    Maia/http://fitskinnyandhealthy.wordpress.com/

    • Hej Maia

      Jeg plejer at bruge det frosne. Det er faktisk ofte mere friskt end det “friske”. Et godt tip er også at lave et par ekstra portioner af dejen, og så fryse dem ned i separate poser. Rul de ekstra tærtedeje flade. Næste gang du vil lave tærte tager du bare en af dine tærtedeje op om morgenen, og så er den klar til at blive lavet til tærte lynhurtigt om aftenen. Så lækkert og nemt. 🙂

      • Hejsa!
        Nu har jeg fået lavet den quiche/tærte, og den smagte helt igennem godt! Næste gang vil jeg nok prøve at putte porrer i også! 😀
        Men jeg fandt altså ud af at jeg ikke helt kunne tåle den der grahamsmel (ellers så var det rugmel..), jeg har en smule gluten allergi, og der er nogle ting jeg bedre kan tåle end andre.
        Men vil høre om du kender et anet glutenfrit alternativ, som også er fuldkorns agtig? Altså mange fibre, grovt og sådan 😀

      • Jeg ved desværre ikke så meget omkring det med glutenfri produkter, men jeg har en veninde som også lider af glutenallergi. Så vidt jeg ved kan man købe glutenfrit mel, som minder om det normale, men jeg er desværre ikke helt sikker på, hvordan man ellers skal løse det. 🙂

Leave a Reply

