Hurtige horn + ugens sukkertop og sukkerflop

1003855_10202881821626268_1931307792_nSå gik den første uge i projekt Søster uden Sukker, og som I måske kan gætte ud fra ovenstående, så har der både været sukkertop og sukkerflop. Lad os starte på toppen:

Ugens sukkertop

  • Jeg meldte mig ind i en løbeklub med nogle søde veninder, og har nu et mål der hedder Aarhus City Halvmaraton 2014. Nu skal jeg skisme blive en haj til det der løb… selvom hajer vel egentlig er ret dårlige til at løbe… måske en gazelle istedet. 😉
  • Jeg løb min første løbetur i ovennævnte løbeklub i øs-pjask-regnvejr, og følte mig som en meget dedikeret løber.
  • Jeg lavede en madplan som både var sund for kroppen og for økonomien – og holdt den. 🙂
  • Jeg havde en super hyggelig aften med min bedste veninde. ❤
  • Jeg var sukkerfri i 6 ud af 7 dage

Ugens sukkerflop

  • Jeg fandt ud af at løb, regn og briller er en rigtig dårlig kombi – bliver det ikke snart forår og solskinsvejr?
  • Med den første tur i løbeklubben fulgte også den ondeste muskelømhed, som gjorde, at jeg i de efterfølgende dage begrænsede min fysiske aktivitet væsentligt. Selv udsalgsshopping var en udfordring – gule skilte plejer ellers at kurere alt. 😉
  • Pga. den stramme madplan og eksamenslæsningen var produktiviteten i køkkenet også ret begrænset… det bliver der forhåbentlig rettet op på i næste uge.
  • Jeg faldt sgu i med sukkeret i går, men jeg synes alligevel selv at 6 ud af 7 sukkerfrie dage er ret godt gået.
  • …Og så er intet så skidt, at det ikke er godt for noget. Derfor er mine 2 sukkerflop blevet til henholdsvis en opskrift og en filmanmeldelse, som I kan læse herunder. 🙂

Alt i alt en super god næsten sukkerfri uge. Jo højere man stræber, jo tættere på målet kommer man. 😉

1512339_10202881821586267_1024940795_n

Hurtige horn – på 30 minutter 🙂

I går havde jeg redaktionsmøde på Mediemagasinet SAMSON, og til sådanne møder hører sig altså kage til. Desværre havde jeg ikke alverden med tid til rådighed, men så var det godt, at jeg havde min mormors opskrift på hurtige horn liggende. Arbejdstiden er sammenlagt 30 minutter – talk about fast-cake. Her er opskriften:

Ingredienser: 16 stk

  • 4 dl hvedemel
  • 2 tsk sukker
  • 2 tsk bagepulver
  • En smule salt
  • 100 g margarine eller smør
  • 1 dl mælk
  • 16 tsk syltetøj eller stykker chokolade

Fremgangsmåde:

  1. Forvarm ovnen til 200 grader.
  2. Bland mel, sukker, bagepulver og salt i en skål, og smuldr smørret fint i melet.
  3. Bland mælken i dejen, og ælt dejen forsigtigt og hurtigt sammen.
  4. Del dejen i to, drys mel på bordet og rul den ene af dejklumperne ud til en cirkel.
  5. Skær cirklen i 8 lige store trekanter, læg en klat syltetøj i trekanternes bredeste ende, og rul så trekanterne sammen fra den brede ende mod den smalle.
  6. Gentag processen med den anden dejklump, og put hornene over på en bageplade med bagepapir.
  7. Pensl hornene med sammenpisket æg, og drys evt. med perlesukker. Hele ovenstående proces tager cirka 12 minutter.
  8. Bag hornene i ovnen i 12 minutter, og lad dem herefter køle af i 6 minutter inden servering. 🙂

995268_10202881821546266_15528856_n

Sådan gør du hornene sukkerfrie:

Her snakker vi altså uden tilsat raffineret sukker. 🙂

  1. Lav dejen til hornene som i ovenstående opskrift, men udelad sukkeret i dejen.
  2. Brug sukkerfrit syltetøj, eller undlad eventuelt syltetøjet helt. Så bliver hornene lidt mere som en slags brød.
  3. I stedet for at drysse hornene med perlesukker, så drys dem med hakkede mandler. Det smager også rigtig godt. 🙂

1504961_10202881821666269_1920877023_n

Søsterliv: The Wolf og Wall Street

I går var jeg i biffen med min bedste veninde og se The Wolf of Wall Street – og prøve Anthon Bergs nye “tryllestave” (vi var rigtig pinlige, og stod og svingede chokoladestængerne, mens vi sagde “wingardium leviosa” (Harry Potter red.)).

Filmen var virkelig virkelig god. Meget anbefalelsesværdig og helt klart en af de bedste Leo-film jeg har set. Filmen er bygget på en bog af Jordan Belfort som var børsmægler og big-time svindler på Wallstreet i 80’erne og 90’erne. Og det var bestemt ikke kedeligt, ser det ud til. Filmen er rendyrket sex, money og rock n’roll. Men på trods af alt det overfladiske formår filmen alligevel at vise en kæmpe dybde, hvor der både er plads til det rørende og det virkelig virkelig sjove. Martin Scorsese er og bliver en fantastisk instruktør, og jeg vil klart anbefale alle at se filmen. (Se traileren HER).

One thought on “Hurtige horn + ugens sukkertop og sukkerflop

Leave a Reply

