Nytårsfortsætter og Nytårsforretter

Skærmbillede 2014-01-03 kl. 16.03.42Så kom vi ind i det nye år, med alt hvad der dertil hører af lækker mad, flot fyrværkeri og nytårsfortsætter. Dagens blogpost er derfor lidt atypisk. I får selvfølgelig en lækker opskrift – denne gang på en super velsmagende nytårsforret, som søde Laura og Christine fra Twin Food har givet mig lov til at låne. Men i stedet for et søstertip får i denne gang nogle af mine mål og fortsætter for Søsters Køkken i 2014.

Men først opskriften selvfølgelig. Opskriften fandt jeg, da jeg ledte efter ideer til nytårsforretter på mine yndlingsmadblogs. Og jeg var heldig. Laura og Christine havde en hel lang liste med lækre forslag (den finder I HER), men jeg endte med at vælge tvillingernes opskrift på kartoffelpandekager med laks og cream cheese. Det blev en kæmpe succes. Forretten var super nem at lave og smagte himmelsk. Den opskrift var jeg bare nød til at dele med jer, så her får I Twin Foods opskrift på verdens bedste nytårsforret (ifølge mig):

Ingredienser (til 5 personer):

  • 3 store bagekartofler
  • Salt og peber
  • 6 skiver røget laks
  • 2 kogte æg
  • Cream cheese natural (en med urter kan nok også bruges).
  • Karse

Skærmbillede 2014-01-03 kl. 16.04.17

Fremgangsmåde:

  1. Skræl kartoflerne og brug et mandolinjern eller et rivejern til at snitte dem til tynde strimler.
  2. Brug en si eller evt. et viskestykke til at presse så meget vand ud af kartoflerne som muligt.
  3. Tilsæt rigeligt salt og lidt peber. Tænd en pande med rigeligt smør og olie, cirka halvt af hver (olien gør at pandekagerne nemmere slipper panden).
  4. Pres en håndfuld kartoffel sammen, og form det til en pandekage på panden.
  5. Steg pandekagerne til de er gyldne på begge sider. Mens pandekagerne steges koges også to æg.
  6. Når pandekagerne er færdige smørres de med cream cheese og pyntes med små stykker røget laks, karse og de kogte æg. Velbekomme.

1379333_10202196007601346_728343822_n

Søsters Nytårsfortsætter 2014

Jeg ved godt, at nogle mennesker synes, at nytårsfortsætter er noget værre pjat, men jeg kan altså ret godt lide dem. Jeg kan godt lide det der med at sætte et mål og nå det. Eller i hvertfald komme lidt tættere på, end hvis man slet ikke havde prøvet.

  • En sundere blog

Et af mine nytårsfortsætter for Søsters Køkken er, at det skal være en sundere blog. Tidligere synes jeg, at jeg havde en ret fin balance mellem det sunde og det syndige, men i decembermåned gik der liiiiidt meget kage i den herinde. Der var jo så mange julelækkerier der skulle deles… og smages. Derfor kommer der ikke til at være nogen “Ugens syndige” her i januar. Indlæggene skal nok vende tilbage igen til februar, men det handler om at have en sund balance. Derfor vil fredagsindlæggene i januar måned i stedet handle om:

  • Projekt Søster uden sukker.

Et projekt for mig og jer, hvis I har lyst til at være med. Udfordringen går ud på ikke at spise slik og kage hele januar og at forkæle sig selv med træning 3 gange om ugen. Hver fredag skriver jeg ugens top og flop ved at være søster uden sukker, og I må også meget gerne skrive om jeres top og flop i kommentarfeltet, hvis I har lyst til at være med. Men ingen regler uden undtagelser. Derfor har jeg tilladt mig selv en enkelt YOLO-dag i løbet af måneden. Jeg har nemlig fået en søsterdag i London af min søster i fødselsdagsgave, og en del af den søsterdag er altså en tur på et ret lækkert konditori. Det skal der også være plads til. Men ellers kommer søsterkøkkenet til at være fyldt med sunde retter og masser af motivation hele januar. Det bliver fedt – på den sunde måde altså! Målet er at blive:

Skærmbillede 2014-01-03 kl. 17.08.22

  • Et sundt forbillede.

Seje Maya fra den sundhedsrealistiske blog mayadroem.dk har noget, hun kalder for ‘sunde piger’, og dem kunne jeg altså rigtig godt tænke mig at blive en af. Er dog godt klar over, at titlen nok ikke ligger lige for, når min blog er fyldt med syndige kager. Derfor vil der fremover generelt komme lidt mere fokus på de sunde retter og sunde snacks og lidt mindre på de syndige lækkerier. Ikke at der aldrig mere vil være kager herinde, men der bliver nok lidt færre af dem. Man siger jo at kampen skal vindes i køkkenet ikke. 😉

Jeg håber, at I stadig har lyst til at læse med herinde i 2014. 😀

13 thoughts on “Nytårsfortsætter og Nytårsforretter

  1. Må jeg lige have lov til at give en tommelfinger op til overskriften!
    Jeg er så simpelt et menneske, at jeg elsker rim i alle afskygninger.

    Maden ser forresten skøn ud. Hvis jeg kunne tåle smøreost, lavede jeg den med det samme!

    • Tror også den er skøn uden Anne-Li. 😉 De der sprøde kartoffelpandekager med lidt røget laks ovenpå, mums mums mums!!!

  2. Så fandt jeg din blog 😀

    Sikke en lækker forret, det ser meget nemt og lækkert ud, den husker jeg lige til næste gang jeg skal have gæster til middag 🙂 Elsker idéen med “søster uden sukker”, det er et super fedt projekt som i kan støtte hinanden i!
    Jeg synes egentlig ikke nødvendigvis at kageopskrifter udelukker dig fra at blive en af Mayas “sunde piger”, da sundhed jo er et kompleks begreb og du måske kunne fokusere på sundhed som livskvalitet, balance og glæde generelt? Så er der jo rigeligt plads til kager ind i mellem 😀

    Måske ville Maya være med på den?

    Kh Anna
    http://thewonderwomanwannabe.blogspot.com

    • Hihi kommer bestemt heller ikke til at udelukke kager forevigt. Trænger bare lige til en detox i januar ovenpå sukkerræset i julen.

      Godt at du fandt min aktive blog. 😉 Jeg håber at du vil finde den inspirerende. 🙂

  3. Det er sjovt for min søster og jeg har også valgt, at vores blog (colorfulfunliving) skal være sundere i det nye år. Det er svært når man har mange meget gode men dog syndige opskrifter, man gerne vil dele med alle der vil se men sunde opskrifter er jo heldigvis også ret så lækre 🙂 skal du så leve helt uden sukker overhovedet (uden fx frugtsukker) eller bare hvid rafineret sukker? Bliver spændende at følge! vi har rigtig mange lækre sukkerfri opskrifter på vores blog på specielt kager, for det er noget vi elsker at eksperimentere med, og der kommer rigtig mange flere opskrifter i den kommende tid 🙂

    • Bare slik- og kage-sukker til en start. Tror jeg vil have svært ved at leve uden frugt og bær. Elsker virkelig den slags.

      Men jeg må da lige tjekke jeres blog lidt nærmere ud Charlotte. Måske du og din søster har lyst til at gæsteblogge hos mig i løbet af måneden og inspirere os andre med en sukkerfri opskrift. Det lyder lækkert. 🙂

  4. Hej sødeste 🙂
    hvor er du sød!

    Kager udelukker ikke en fra at være en sund pige – jeg har da også selv kageopskrifter(og spiser kage) på min blog, sellvom der er langt i mellem dem som regel! 🙂 …
    Jeg synes at det er er nogle gode ting som Anna skriver 🙂 …
    Det kan være at det bliver aktuelt i 2014 :*

    Knus Maya ! ❤
    http://www.mayadroem.dk

Leave a Reply

