Søstertip: Opskrifter fra Den Store Julebagedyst

 Åhr så I det, så I det, så I det? Den Store Julebagedyst altså? Endelig et madprogram (læs: kageprogram) uden semikendisser men med de dygtigste amatør-bageentusiaster fra de forrige sæsoner af Den Store Bagedyst. Manglede dog Sønderjyden Katja, men men men man kan jo ikke få det hele – heller ikke selvom det er jul. Lige nu er det så som så med min egen aktivitet i køkkenet. De sidste par dage er maden for det meste blevet serveret til diverse julearrangementer, og med en mundtlig retorikeksamen lige om hjørnet kommer jeg nok til at bruge mere tid på bøgerne end i køkkenet det næste stykke tid. Vender dog snart tilbage med et mega nice januarprojekt, som jeg har i støbeskeen til jer. Det er stadig lidt hemmeligt, men jeg kan sige så meget, at det kommer til at indbefatte en af mine yndlingsjulegaver fra i år – et monster af en foodprocessor (seriøst “The Beast” kan blende A.L.T.!!!)

Nå tilbage til Den Store Julebagedyst, for jeg må altså indrømme, at jeg har lidt dårlig samvittighed over, ikke at kunne dele lige så mange lækre opskrifter med jer i denne tid, som jeg plejer. Derfor vil jeg i stedet tippe jer om 4 lækre opskrifter fra Den Store Julebagedyst, som jeg stensikkert selv skal prøve af, når jeg får tid (også selvom det først bliver til næste jul – ha!)

Skærmbillede 2013-12-27 kl. 18.11.55

Kristian Js hjemmelavede franske nougat

Totalt yndlingsslik som jeg ikke anede, at man kunne lave selv. Det skal helt klart prøves. Opskriften finder du HER.

Skærmbillede 2013-12-27 kl. 17.53.01

Christian Ts Jule-nachos med salsa

Endnu et mesterværk fra amatørbageren, som inspirerede mig til min hindbærsnittekagekone. Jule-nachos! Søde trekantede nachos-småkager med en salsa af forskellige slags krydderier og tørret frugt – mums. Opskriften finder du HER.

Skærmbillede 2013-12-27 kl. 17.52.10

Nanas “Let it snow” – kage

En super nuttet kage med macaroons-snemænd på toppen inspireret af julesangen “Let it snow.” Jeg heppede på Nana lige til det sidste, men selvom hun ikke vandt Den Store Julebagedyst (ups – spoileralert), så vil hendes snemandskage altid være en vinder for mig. Opskriften finder du HER.

Skærmbillede 2013-12-27 kl. 18.12.26

Den tekniske udfordring: Mini-overflødighedshorn

Programmets tekniske udfordring bød på Mette Blomsterbergs opskrift på mini-overflødighedshorn. Mine forældre havde et overflødighedshorn til deres bryllup, da det faktisk er den traditionelle danske bryllupskage (det var først i 1950-erne at tårn-bryllupskagen kom til Danmark fra England. Alligevel valgte dronning Margrethe et overflødighedshorn som bryllupskage til sit bryllup i 1967.  Ja, jeg ligger inde med utrolig meget nyttig kageviden). Derfor ved jeg også fra pålidelige kilder, at det er en ret svær kage at konstruere, hvilket flere af deltagerne også måtte sande i programmet. Alligevel tror jeg, at jeg vil tage udfordringen op en gang i det nye år. Hvis du også har fået mod på det, kan du finde opskriften HER.

c7d19567f52d2be3cd278b87f9f4c0b1

Søster søger: Anbefal et godt Kamera

  • Jeg har sparret sammen, fået lidt penge til jul og fødselsdag, og nu skal det være – nu skal jeg have et godt kamera… Men hvilket kamera skal jeg vælge? Er totalt nybegynder på feltet, men drømmer om at tage masser af lækre madbilleder, og med tiden også kunne fotografere til de artikler jeg indimellem skriver. Det kunne være ret sejt. Så anbefal mig gerne et rigtig godt kamera. Jeg glæder mig til at læse jeres forslag. 🙂
8 thoughts on “Søstertip: Opskrifter fra Den Store Julebagedyst

  1. Forstå godt at du er vild med “Den store kagedyst”, det er også et program vi følger med i.
    Med hensyn til kamera, så er det bedst at gå i til en kamera forhandler og tale om dit behov, hvad du skal bruge kameraet til osv.
    Der findes også en foto google group, som du kan spørge til råds.
    Pøj pøj med det hele:-)

    Mary-Liz
    http://www.mariahoffbeck.blogspot.com

  2. Jeg har selv et Canon EOS 1000D (modellen som nu vist er afløst af 1100D’eren), et rigtig udmærket begynder-spejlreflekskamera. Som supplement kan jeg anbefale et rigtig godt portræt-objektiv (til portrætter, madfotografering osv.) fra Canon, som hedder 50mm F1,8, som koster ca. 1200 kr. – alle pengene værd. Ellers så eksperimentér i Av-mode, som også giver en flot portræt-agtig effekt. 1100D er ikke voldsomt dyr. Jeg har haft mit siden 2009 og haft med på flere bryllupsfotograferinger og fotograferet mange kager også 🙂

    • Tusind tusind tak for din anbefaling. Det lyder meget som noget jeg kunne bruge. Er det også det kamera du har fotograferet billederne på din hjemmeside med? De er virkelig flotte. 🙂

      • Jeps, det er det – hver og en 🙂 Og tak skal du have!
        Det er et rigtig godt ét at starte med. Jeg lærer stadig nye ting af mit “begynder”-kamera 🙂
        Man kan formentlig få det som en sampak med et 18-55 mm (let vindvinkel til portræt) og 75-300 mm (tele-/zoomobjektiv). Så kan du bruge det til flere ting.

  3. Hvis du gerne vil have noget ikke alt for dyrt, men stadig skide godt kan jeg kun anbefale mit eget kamera, Nikon D5000. Det er en rigtig godt spejlreflex, som jeg selv fik anbefalet af en fotograf jeg kender for 3-4 år siden. Prisen må være faldet en del nu, så du kan sikkert få det til under 3000. Jeg gav selv knap 6000 for det i sin tid. Det er også det jeg har brugt til at fotografere jer til Samson. Min erfaring er, at man sagtens kan tage rigtig gode billeder, også tæt på f.eks. mad, så længe man bruger makro indstillingen. Man behøver sådan set ikke investere i en masse forskellige objektiver 🙂

    • Tusind tak Katrine. Fedt med et godt tip. Du tog virkelig nogle lækre billeder af os. Jeg håber at vi ses til redaktionsmøde d. 10/01. 😉

Leave a Reply

