I dag er det Søsters Fødselsdag: Hindbærsnittekagekone

1535610_10202726165814970_218672331_n

Denne kagekone lavede jeg d. 21/12, den på de øvrige billeder blev lavet d. 16/12. Øvelse gør mester. 😉

I dag er det min fødselsdag, og dermed er vi også nået til den afsluttende opskrift i mit lille tema Søsters Fødselsdag. Jeg har haft en fantastisk morgen med sang, gaver på sengen og lækker morgenmad. Mine fødselsdagsgaver venter jeg dog med at vise til i et andet indlæg, i dag er det fødselsdagskagen det gælder. Jeg har fantaseret om at lave en hindbærsnittekagekone, lige siden jeg så sæson 1 af Den Store Bagedyst, og i mandags oprandt endelig dagen, hvor jeg kunne bage og servere hende. Og jeg kan godt love jer for, at det er en kone med god smag, som vi har med at gøre – hjemmelavet hindbærsyltetøj, hvid chokoladeglasur, friske bær – the works! Intet er for godt, når man har fødselsdag… Og så er den da en lille smule mere 24-år-og-voksenagtigt end dem af vandbakkelse med matadormix på, synes I ikke?! Her er opskriften:

Ingredienser (kagekonen):

  • 500 g smør
  • 700 g mel
  • 400 g sukker
  • 150 g finthakkede mandler
  • 1 stang vanilje
  • 2 æg
  • 1 glas hindbærsyltetøj

Hvid chokoladeglasur:

  • 100 g hvid chokolade
  • 25 g blødt smør
  • 200 g flormelis
  • 4-5 spsk kogende vand

Pynt:

  • 100 g mørk chokolade
  • Friske hindbær og evt. blåbær

Skærmbillede 2013-12-20 kl. 09.04.07

Fremgangsmåde:

  1. Smuldr smørret i melet.
  2. Bland sukker, mandler og vaniljekorn i og saml dejen hurtigt med æggene.
  3. Del dejen i 2, og rul de 2 deje ud til 2 plader i bradepandestørrelse. Lad herefter dejen hvile og sætte sig i køleskabet i 15-20 minutter
  4. Tag den ene dej ud af køleskabet og læg den på en bageplade med bagepapir. Smør de 2 yderste centimeter med sammenpisket æg, og fordel den hjemmelavede hindbærmarmelade i passende mængder på resten af dejen.
  5. Læg nu den anden dejplade ovenpå lige så forsigtigt, og tryk kanterne sammen med en gaffel, så hindbærmarmeladen ikke render ud under bagningen.
  6. Prik kagen med gaflen, og bag den herefter i ovnen ved 210 grader til den er gyldenbrun over det hele (tag dig ikke af hvis kanterne bliver lidt sorte, dem skærer vi væk senere).
  7. Lad kagen køle af inden den skæres ud til en kagekone. Herefter pyntes kagen med hvid chokoladeglasur (opskrift herunder), smeltet mørk chokoladedetaljer og friske bær.

Skærmbillede 2013-12-20 kl. 09.04.23

Hvid chokoladeglasur:

  1. Smelt smør og chokolade over vandbad.
  2. Tilsæt flormelis lidt efter lidt under omrøring
  3. Tilsidst tilsættes kogende vand forsigtigt lidt ad gangen, for at give glasuren den rigtige konsistens.
  4. Smør glasuren på den udskårne afkølede kage, mens glasuren er varm.

Skærmbillede 2013-12-20 kl. 09.43.34Søstertip: Programmet som inspirerede mig

  • Nu er det jo ikke nogen hemmelighed, at min opskrift er meget inspireret af Christian T’s opskrift på hindbærsnittekagekone fra sæson 1 af Den Store Bagedyst. Hans kagekone er dog noget mere ekstravagant end min med sukkerhår og andre masterclass-overraskelser. Har du fået lyst til et gensyn med programmet (og de mange andre lækre kager), så kan du se det HER eller ved at klikke på billedet herover. God fornøjelse. 🙂

7 thoughts on “I dag er det Søsters Fødselsdag: Hindbærsnittekagekone

  1. Wow, hvor er den sød Kagekonen. Den ser bestemt fristende og lækker ud.

    STORT TILLYKKE med fødselsdagen søde – det lyder til, at du har en god dag. I hvert fald vil jeg ønske, at resten af din dag bliver rigtig skøn!

    Kærlig hilsen
    Betina

    • Yes hindbærsnitter FTW… Man burde vel i princippet også kunne bygge et hindbærsnittehus, ligesom et brunkagehus? Det kunne være et nyt projekt. 🙂

Leave a Reply

