Søsters fødselsdag: fødselsdagsboller

1533767_10202715400785851_1570694008_nImorgen imorgen imorgen har jeg fødselsdag!!! Glæder mig cirka lige så meget, som da jeg blev 5, selvom jeg faktisk bliver 24. I dag er min kæreste og jeg rejst hjem til mine forældre, for jeg er stadigvæk ikke blevet gammel nok til at undvære mine forældre, søskende, sang og mors nybagte boller på min fødselsdag. Heller ikke selvom jeg faktisk har fået opskriften på bollerne selv. Bollerne egner sig dog også glimrende til en helt almindelig morgen i en weekend, hvor du får lyst til at forkæle dig selv, eller en du holder af, lidt ekstra med friskbagt brød og måske lidt nutella?! Mums! Her er opskriften:

Ingredienser (24 stk)

  • 50 g gær
  • 2 dl mælk
  • 2 æg
  • 1 tsk sukker eller honning
  • 1 tsk fint salt
  • ½ tsk stødt kardemomme
  • ca 500 g proteinrig hvedemel evt pizzamel
  • 125 g blødt smør
  • 1 spsk olie

1521930_10202715400705849_445075144_n

Fremgangsmåde:

  1. Hæld mælken i en skål og smuldr og udrør gæren heri.
  2. Pisk herefter æggene i og tilsæt sukker og kardemomme.
  3. Tilsæt cirka halvdelen af melet og rør dejen godt igennem med en træske (det gør bollerne lette og luftige).
  4. Tilsæt salt, blødt smør og en lille smule mel af gangen. Tilsæt mel, og ælt dejen til den slipper skålen og kan formes til en kugle.
  5. Kom olie i en skål, vend dej kuglen heri, og dæk så skål og dejkugle med et lag husholdningsfilm. Lad dejen hæve i køleskabet til dobbelt størrelse, det tager cirka en time.
  6. Forvarm ovnen til 200 grader og form dejen til 24 boller.
  7. Pensl bollerne med æg og bag dem i ovnen i cirka 20 minutter.

1521504_10202715400665848_748316609_n

 

Søstertip: Husk julekortene

  • Selvom verden bliver et mere og mere elektronisk sted, så er der alligevel noget hyggeligt ved at sende og modtage julekort. I min familie sender de fleste julekort til hinanden, men skal de ud inden jul, er det ved at være sidste chance. Post Danmarks sidste omdelingsdag er 23/12, så brevene skal altså ligge i postkassen, så de kan nå at blive hentet inden lille juleaften. Bare et godt juletip. 🙂
julemaerket2013-1

Årets julemærker

 

2 thoughts on “Søsters fødselsdag: fødselsdagsboller

  1. TILLYKKE!!!!
    Jeg håber, du får en rigtig dejlig dag, og jeg kan sagtens forstå, at du vælger at smutte hjem til familien og hygge – det hører altså med 😀
    24 år. Det bliver jeg også om en måned og en håndfuld dage, og af en eller anden mærkelig grund, synes jeg, det er en særlig fødselsdag. Måske fordi man stopper med at være “først i tyverne” og bliver “midt i tyverne” og dermed en god sjat ældre på et enkelt år (jeg prøver ikke at gøre dig bange nu), men der er altså et eller andet ved 24. Derfor håber jeg også, du bliver fejret på behørig vis! Og lad os så være unge meget lang tid endnu 🙂

    • Ved godt hvad du mener med at blive 24. Jeg kan huske en lærer jeg havde i folkeskolen, som blev mor i den alder, uden at der var nogen, der synes at det var mærkeligt. Så er man altså voksen. Tror dog lige jeg venter lidt, så ja, lad os være unge og fjollede så længe det går. 😉

Leave a Reply

