Søsters Fødselsdag: Sønderjyske finskbrød å’ en studs!

Skærmbillede 2013-12-16 kl. 19.13.52På fredag er det min fødseldag!!! Det fejrer jeg hele ugen på bloggen med en opskrift hver dag til og med fredag. Jeg elsker at have fødselsdag, og holder det gerne et par gange, når lejligheden byder sig. I dag holdt jeg den første fødselsdagsfejring med mine dejlige veninder fra medievidenskab. Jeg havde lavet et stort fødselsdagskagebord med alle ugens opskrifter, så opskrifterne er blevet testet og godkendt, inden de kommer på bloggen. Dagens opskrift er sønderjyske finskbrød med perlesukker på toppen. En ret populær småkage på fødselsdagsbordet her til morgen, og så er det jo også en klassisk julesmåkage. Opskriften er super nem, og kan laves “li’ å’ en studs”, som min sønderjyske svigerfamilie ville sige. Sådan gør du:

Skærmbillede 2013-12-16 kl. 19.14.23

Ingredienser (50 stk)

  • 250 g smør
  • ca. 300 g hvedemel
  • 100 g sukker

Pynt:

  • 1 æg
  • Perlesukker efter behov
  • Evt. groft hakkede mandler

Skærmbillede 2013-12-16 kl. 19.14.37

Fremgangsmåde:

  1. Forvarm ovnen til 200 grader.
  2. Put smør og mel i en skål (hold altid lidt mel tilbage) og smuldr det fint med fingrene.
  3. Tilsæt sukker, og saml herefter dejen hurtigt til en sammenhængende klump.
  4. Tag små klumper af dej og rul dem til stænger der er cirka 5 centimeter lange og 2 cm brede.
  5. Put stængerne på en bageplade med bagepapir og pynt dem med sammenpisket æg, perlesukker og hakkede mandler.
  6. Bag herefter finskbrødene øverst i ovnen i 8-12 minutter til de bliver gyldne (hold øje, ovne er forskellige).
  7. Køl finskbrødene af på en rist, og opbevar dem i en lufttæt beholder, hvis de skal beholde deres sprødhed længst muligt. (Du kan også bare spise dem… men så får du måske lidt ondt i maven, hihi)

Skærmbillede 2013-12-16 kl. 19.38.25

Søstertip: En tankevækkende dokumentar

Som de fleste af jer der læser med sikkert ved, læser jeg medievidenskab ved Aarhus Universitet. Derfor har al den virak, der har været om fremdriftsreformen naturligvis også påvirket mig. Det er samtidig noget, som jeg har inde på nært hold, da flere af mine kollegaer på mit studiejob er aktive i Studenterrådet. I forbindelse med de manifestationer der har været i forbindelse med reformen, har DR2 lavet denne tankevækkende dokumentar, hvor de undersøger, hvordan de senere års politik har påvirket universiteterne. Hvad betyder det for undervisningskvaliteten, at vi er flere der skal igennem på kortere tid? Hører 60% af en ungdomsårgang virkelig til på universitetet? Kommer danske studerende overhovedet ud med en uddannelse, som er konkurrencedygtig i forhold til udlandet? Og er der nogen der består, som ikke burde?

Det var et program som skabte meget debat hjemme i min stue, og jeg vil stærkt anbefale alle at se det. Klik på billedet eller HER for at se programmet.

One thought on “Søsters Fødselsdag: Sønderjyske finskbrød å’ en studs!

  1. Pingback: 20. kalenderlåge: JULEINTERVIEW MED JOHANNE FRA SØSTERS KØKKEN | Sund lykke

Leave a Reply

