Søsterspecial: Mågegryde

Her er lidt stille for tiden, men det må I altså lige bære over med en uges tid endnu. Ja, for nu er der faktisk kun en lillebitte uge til, at jeg afleverer mit bachelorprojekt, for pokker hvor jeg glæder mig. Dagens blogpost er en såkaldt søsterspecial – i dag er der nemlig måge på menuen.

Det er ikke alle som ved det, men ved siden af studierne arbejder jeg som klubkonsulent hos Aarhus Universitets-Sport. Her arbejder jeg med at formidle sportsforeninger til studerende ved Aarhus Universitet, og det var i den anledning, at jeg blev inviteret med til jagtklubbens årlige mågegilde. Mågegildet i år var dog lidt specielt, da de danske måger faktisk bliver fredet efter nytår, så det var sidste gang, at der var måge på menuen.

Årets måge blev serveret som en såkaldt mågegryde, og det smagte virkelig himmelsk kan jeg godt fortælle jer. Hvis man har en jæger i familien, som kan nå at skaffe en, inden forbuddet træder i kraft, er det en super genial og anderledes nytårsret, som helt sikkert vil tage kegler hos dine gæster. Og bare lige så vi får det på det rene, så skal mågerne ikke fredes fordi de er truede – de bliver fredet med den begrundelse, at der ikke er nogen, der spiser mågerne… Men det laver vi om på nu. Her får du Jydsk Akademisk Jagtforenings opskrift på mågegryde:

Ingredienser:

  • 1/2 kg mågebryst (helst fra unge måger)
  • 1 tsk paprika
  • Olie
  • 2 løg
  • 0,25 liter boullion
  • 2 dl fløde
  • 1 dåse flåede tomater
  • Salt og peber.

Fremgangsmåde:

  1. Skær mågebrystet ud i små stykker.
  2. Tilsæt paprikaen til lidt varm olie i en gryde, og brun mågebrystet heri.
  3. Hak løget og steg dem sammen med kødet til de bliver klare. Tilsæt herefter boullion.
  4. Lad hele molevitten simre i en times tid.
  5. Tilsæt herefter fløde og kog gryderetten op med de flåede tomater.
  6. Smag mågegryden til med salt og peber inden den serveres.

Jægertip: Server mågegryden med rodfrugtmos og en kold øl.

Skærmbillede 2013-12-05 kl. 15.55.08

Søstertip: Min artikel i Delfinen

Jeg var selvfølgelig ikke kun inviteret til mågemiddag for at smage på måge og andet vildt og hygge med alle de rare jægere. Sammen med min dygtige fotograf og veninde Marie var jeg afsted, for at skrive en artikel om hvorfor mågerne skal fredes, og hvilke konsekvenser det har for jægerne i Aarhus Universitets-Sports jagtforening. Den artikel kan du læse HER eller ved at klikke på billedet herover og bladre frem til side 40, hvor artiklen begynder. Der kan du også læse mere om, hvordan måge smager. God weekend.

Leave a Reply

