Healthylicious raw blåbærtærte med mandelcreme

Skærmbillede 2013-11-24 kl. 16.00.22I dag har været en ret perfekt søndag. Jeg sov længe, stod op og spiste hjemmebagte birkes (er hjemme og besøge min mor og far), lavede lektier, gik en lang tur med mor i det fine vejr… Og så bagte jeg denne her. En super lækker healthylicious raw blåbærtærte med mandelcreme. Jeg har jo tideligere eksperimenteret lidt med raw kager, og har derfor gået og brygget på denne i et stykke tid. Tærten er ikke tilsat andre sødemidler end naturens egne. Husk dog på at nødder er ret kalorieholdige, så spis et stykke med god samvittighed og gem resten til en anden dag hvor du fortjener lidt lækkert. 😉 Her får du opskriften:

Ingredienser (1 tærte til 4-5 pers)

TÆRTEBUNDEN:

  • 2,5 dl valnøddekerner
  • 2,5 dl mandler
  • 1 dl kokosmel
  • 8 dadler
  • 2 spsk akaciehonning
  • 2 tsk kardemomme
  • 1 knivspids salt

MANDELCREME:

  • 2 dl smuttede mandler
  • 1 – 1,5 dl vand
  • 1 tsk vaniljepulver (eller vaniljekorn fra 1/2 vaniljestang)
  • 1 spsk akaciehonning
  • 250 g blåbær

Skærmbillede 2013-11-24 kl. 16.00.39

Fremgangsmåde:

  1. Hak mandler og valnødder til mel i en foodprocessor og bland med kokosmel.
  2. Tilsæt derefter akaciehonning, dadler, kardemomme og salt.
  3. Hæld blandingen i en tærteform og tryk dejen ud i bunden og op af siderne.
  4. Herefter er det tid til at fylde tærten med mandelcreme (se opskrift herunder) og pynte med friske blåbær og mynteblade. Lad dejen stå lidt i køleskabet og sætte sig lidt inden servering. 🙂

Mandelcreme:

  1. Skold mandlerne og smut dem.
  2. Hak derefter mandlerne til mel i en foodprocesser og tilsæt vand, vanilje og acaciehonning.
  3. Blend til du opnår en tyk konsistens. Herefter er cremen klar til at blive smurt på tærten.

hunger-games-catching-fire-soundtrack-628x628

Søstertip: Hungergames 2 – Catching Fire.

Det var egentlig min lillebror, som havde fået Suzanne Collins Hungergames bøger. En dag hvor jeg var hjemme, fik jeg dog lov til at låne dem, og jeg åd dem råt på ganske få dage. De bøger er virkelig nogen pageturners fra start til slut. Samtidig synes jeg, at det er imponerende at opleve, hvordan Suzanne Collins formår at mixe det lidt fantasyagtige univers med en samfundskritik af realitygenren, som virker umådelig relevant i dag.

Da den første film kom, skulle jeg derfor selvfølgelig ind og se den, og det samme med 2’eren som havde premiere i sidste uge. Jeg kan varmt anbefale at tage ind og se den. Det er en film som på en gang formår at røre en, samtidig med at man er godt underholdt fra start til slut. Den er hæsblæsede og uhyggelig, humoristisk, hjertevarm og tanekvækkende. Se den!

 

4 thoughts on “Healthylicious raw blåbærtærte med mandelcreme

  1. Uhm den kage ser virkelig lækker ud…specielt mandelcremen lyder lækker, smager den lidt al a marcipan eller er den mere cremet eller luftig i det?
    God aften til dig 🙂

Leave a Reply

