Praktiske pretty Pirogger

Skærmbillede 2013-11-19 kl. 22.29.35Som jeg nævnte i mit indlæg i søndags, så havde jeg en vældig produktiv weekend i køkkenet. En af de lækkerier jeg fik kreeret var disse lækre sundere pirogger. Pirogger er ligesom pølsebrød genial madpakkemad til lange dage, hvor du bare ikke orker mere rugbrød. Imorgen skal jeg have et par stykker med på madpakken, for jeg har en lang dag på studiet, og derefter går turen direkte til biografen, hvor jeg skal ind og se den nye Hunger Games film med bedste veninde A. Blev totalt hooked på bøgerne, og jeg synes virkelig, at den første film var god, så jeg glæder mig.

Hvis du også mangler lidt nyt i madpakken, så får du opskriften på piroggerne lige her:

Ingredienser: (16 stk)

  • 4 dl skummetmælk
  • 1 pakke gær (50 g)
  • 2 tsk salt
  • 2 tsk solsikkeolie
  • 200 g grahamsmel eller fuldkornshvedemel
  • 400 g hvedemel

FYLD:

  • 1 pakke skinkestrimler
  • 300 g frossen spinat
  • 2 fed hvidløg
  • 1 løg
  • 150 g hytteost eller revet ost
  • Salt og peber efter smag
  • 1 æg (til pensling)
  • Sesamfrø
Skærmbillede 2013-11-19 kl. 22.54.39

Jeg fik desværre ikke taget flere billeder af piroggerne, så nu får i et billede af mig i stedet for med min nye cykel. Jeg var så uheldig, at en cykeltyv snuppede min gamle cykel i weekenden. Fandt heldigvis hurtigt frem til mit nye lyserøde lyn på DBA, som jeg glæder mig til at drøne rundt på i Aarhus. Og så har de ellers bare at holde sig væk, de der trælse cykeltyve!!! 🙂

Fremgangsmåde:

  1. Lun mælken og rør gæren ud i den. Tilsæt herefter salt, olie og grahamsmel og bland det hele godt.
  2. Tilsæt forsigtigt hvedemelet lidt ad gangen til du kan samle dejen. Hold lidt af melet tilbage til udrulningen senere.
  3. Når du har samlet dejen, skal den hæve i minimum 30 minutter. Imens forberedes fyldet.
  4. Tø spinaten op i mikroovnen eller i en gryde med en smule vand i bunden. Når spinaten er tøet trykkes den fri for vædde i en si og puttes i en skål
  5. Hak hvidløg og løg fint, og tilsæt dem til spinaten sammen med skinkestrimler, hytteost og salt og peber
  6. Når dejen er klar til at blive rullet ud tændes ovnen, så den kan stå og forvarme til 200 grader.
  7. Del dejen i 16 lige store stykker og rul dem ud til flade cirkler med lidt mel på bordet.
  8. Fordel fyldet på den ene halvdel af dejen, uden at det rammer kanten. Fold derefter den tomme dej-halvdel hen over fyldet, og tryk kanten sammen med en gaffel.
  9. Læg de fyldte pirogger på en bageplade med bagepapir, pensl dem med æg og drys med sesam.
  10. Bag piroggerne midt i ovnen i 15-20 minutter, og lad dem køle af inden du spiser dem.

Madspild_Logo

Søstertip: Frys piroggerne, varier fyldet og undgå madspild

  • Når jeg bager pirogger, bager jeg tit en stor portion, så jeg kan fryse nogle ned til senere brug. Så er der altid en lækker frokost eller en nem aftensmad ved hånden. Jeg laver tit pirogger, hvis jeg f.eks. har lidt kødsovs til overs fra dagen før. Så bruger jeg det som fyld, og undgår på den måde madspild. Smart ikke?! 🙂

6 thoughts on “Praktiske pretty Pirogger

  1. Ej, hvor ser de bare lækre ud!
    Og et godt tip det med at man kan bruge kødsovs fra dagen efter. Jeg kommer nok til at bruge det tip når jeg skal på SU på kollegie 😉

    Smiles,
    Maia/www.fitskinnyandhealthy.wordpress.com

      • Altså jeg regner med at flytte ud i februar.. Men hvis jeg ikke får udeboende SU, eller jeg ikke får arbejde (har søger over 30 steder, no shit), så venter jeg nok til at jeg får arbejde 😀

      • Hold da op, det var mange steder du har søgt? Har du prøvet telemarketing? De er tit søde til at tage folk ind. Jeg var selv i branchen i 3 år, og lærte utrolig meget. 🙂

Leave a Reply

