Ugens syndige: Hjemmelavede bachelorflødeboller til topkarakter

Skærmbillede 2013-11-15 kl. 14.15.58Jeg har været så heldig, at jeg er kommet i bachelor læsegruppe med to skønne piger, som ikke alene er nogle hajer til at lave medieanalyser, de er også rigtig dygtige i køkkenet. Derfor har vi hver fredag kageordning i bachelorgruppen. I sidste uge havde søde L lavet hjemmelavede flødeboller til os, og dem havde hun lavet til UG med kryds og slange. Det er seriøst de lækreste flødeboller jeg i mit liv har smagt, så dem var jeg naturligvis nød til at få opskriften på. Har du også fået lyst til at læse op på, hvordan man laver verdens bedste flødeboller, så får du opskriften lige her. (Jeg er sikker på, at dine smagsløg vil give dem topkarakter!):

Ingredienser:

BUNDE:

  • 1 rulle marcipan

GUF:

  • 300 g sukker
  • 1 dl vand
  • 150 g pasteuriserede æggehvider

OVERTRÆK

  • 1 plade mørk chokolade

Fremgangsmåde:

  1. Drys bordpladen med lidt flormelis, og rul marcipanen ud (så klistrer marcipanen ikke fast).
  2. Stik marcipanen ud i cirkler med et glas (ekstravagante L brugte champagneglas. Very SATC).
  3. Bag marcipancirklerne i ovnen i et par minutter ved 200 grader, til de er blevet gyldne.
  4. Pensel herefter den ene side af bundende med en smule smeltet mørk chokolade, og stil dem på køl.
  5. Nu skal der laves guf! Kog sukker og vand op (det tager cirka 2 minutter).
  6. Pisk æggehviderne let, og tilsæt langsomt sukkerlagen mens du fortsætter med at piske.
  7. Så skal guffet piskes ved middelhastighed i minimum 15 minutter. Pisker du i kortere tid, risikerer du at guffet klasker sammen – not good!
  8.  Når chokoladen på bundende er stivnet kan du sprøjte guffen på (brug bare en almindelig plastikpose med et hul i, hvis ikke du har en sprøjtepose). Lad herefter guffen køle og stivne lidt.
  9. Smelt resten af den mørke chokolade over vandbad, og overtræk dine flødeboller med chokoladen.
  10. Stil herefter flødebollerne på køl indtil chokoladen er stivnet, og så er der serveret.

Søstertip: Julekjolen

  • Jeg er kommet noget så frygteligt i julestemning! Ikke bare sådan lidt, men virkelig meget. Min kæreste går og fnyser af mig, og jeg kan da også godt se at jeg måske er liiiiidt tideligt ude. Men helt ærligt, så kan jeg simpelthen ikke lade være. Laaaaaast christmas kører for fuld udblæsning på min Spotify og jeg får lyst til at fylde mit hjem med nisser, julelys og nybagte pebernødder (jeg er hårdt ramt). Men jeg prøver at holde igen for min kærestes skyld. Der røg dog en enkelt halvjulet ting i indkøbskurven i dag. En julekjole. Jeg har længe været på jagt efter den perfekte røde sag, som jeg kunne bruge til julefrokoster, min fødselsdag (20. december, jubiii) og juleaften. Og så hang den der i H&M i dag. Lykke! Jeg synes den er så fin! Er i også begyndt at komme i julestemning?

 

2 thoughts on “Ugens syndige: Hjemmelavede bachelorflødeboller til topkarakter

  1. Hvor fin en julekjole, er sikker på at du bliver en sild i den 🙂 ..
    Jeg kan egentligt rigtigt godt lide julen, men jeg bliver hvert år overrasket over hvor tidligt den kommer 🙂 .. Jeg må indrømme at jeg skyder det længst muligt, så i mine øjne er det først jul når vi kommer ind i december – eller fra første advent 🙂 …
    Ikke desto mindre skal jeg til årets første og eneste julefrokost i morgen – med Fitness Dk’s medlemmer, og tøjkrisen er allerede sat ind….. Min veninde har lovet at jeg må kigge i hendes skab, jeg er ret sikker på at det skal være en eller anden fin sort kjole med sorte høje stiletter…. Det ender jeg oftest med 😀 …
    Jeg købe for 2 år siden en skøn skjorte som er lidt gennemsigtigt i en fin bordeux trøje, den bruger jeg særligt meget op til jul 🙂 …
    Flødebollerne ser nu også meget gode ud 🙂 … Men er det ikke svært? 😀
    God weekend. Knus!

    • Uh det lyder også som om at du bliver en lækker sild til julefrokosten søde Maya. Jeg tror faktisk ikke at det er så svært som det lyder. Man skal bare lige i gang. 🙂

Leave a Reply

