Søsters rødkålssalat

Skærmbillede 2013-11-14 kl. 14.20.21Faktisk er jeg ret kræsen. Især når det kommer til klassisk julemad. Det er ikke så meget de forskellige former for kød, der driller mine smagsløg, det er “bare” alt det andet. Brune kartofler og grønlangkål har aldrig rigtig været min kop te, ligesom jeg også har sprunget risengrøden eller risalamanden over til fordel for en klat god hjemmelavet is. Det er ret længe siden, at jeg fik overbevist mig selv om, at jeg ikke kunne lide de ting, og når man først har overbevist sig selv en gang, kan det være rigtig svært at få overbevist sig selv om at give maden en ny chance.

På det seneste har jeg dog prøvet at udfordre mine smagsløg lidt, hvilket har medført, at jeg nu er blevet ret glad for tomater (yes!), chili con carne (vældig praktisk som studerende med stram økonomi) og marcipanbrød (hvorfor, hvorfor, hvorfor troede jeg ikke, at jeg kunne lide det i så lang tid?!) Seneste udvidelse af mit mad-jeg-godt-kan-lide-repetoire er denne rødkålssalat. Jeg synes faktisk at det hjalp ret meget at prøve at lave den selv og opdage, at der ikke er noget “farligt” i. Hvis du også har fået lyst til en omgang (helt ufarlig) rødkålssalat, så får du opskriften lige her:

Ingredienser:

  • 1/4 rødkålshoved
  • 2 granatæbler
  • 2 æbler
  • 1 appelsin
  • en håndfuld valnøddekerner.

Skærmbillede 2013-11-14 kl. 14.20.39

Fremgangsmåde:

  1. Husk altid at skylde alle de ting du putter i salaten, med mindre de har skræl på.
  2. Skær rødkålen i passende strimler, og put dem op i en salatskål.
  3. Skær granatæblerne over, pil kernerne ud og put dem op i skålen.
  4. Skær æblerne ud, fjern kernehuset og skær dem i mindre stykker.
  5. Fjern skrællen og eventuelle kerne fra appelsinen, og skær appelsinen i mindre stykker. Tilsæt æbler og appelsin til salatskålen.
  6. Tilsidst blandes salaten godt og pyntes med valnøddekerner. Velbekomme.

Søstertip: Skønne kålkællinger

  • Var der nogle af jer der så med da Camilla og Emilia havde programmet Kålkællingerne på DR2? Hvis ikke kan i finde programserien gratis lige HER. I programmet tipser de to labre damer om, hvordan man kan få mere af den sunde kål ind i sin hverdagskost. Genialt, hvis man savner lidt inspiration. Camilla og Emilia har også en blog, hvor man kan følge deres hverdag, og hvor de med jævne mellemrum deler lækre opskrifter på retter med kål. Du kan finde bloggen HER. God fornøjelse.
Leave a Reply

