Grove pølsebrød med squash og andre sunde lækkerier

Skærmbillede 2013-11-04 kl. 23.34.38Børnefødselsdage og ekstra gode madpakker – det er nok det første jeg tænker på, når jeg hører ordet pølsebrød. Det er en old school klassiker, og en klassiker der stadig holder! Nu har pølsebrød jo ikke ligefrem ry for at være et sundt indslag i madpakken, men denne her opskrift hører faktisk til i den sundere kategori. Opskriften fandt jeg på søde Mayas blog, hvor jeg ofte bliver inspireret til nye lækre opskrifter. Hvis i er lige så pjattede med pølsebrød som jeg, vil i elske denne opskrift. Det er nok de bedste pølsebrød jeg i mit liv har smagt! Sådan laver i dem:

Ingredienser:

  • 10 brunchpølser (eller kyllingepølser hvis det skal være ekstra sundt)
  • 50 g gær
  • 2,5 dl lunken vand
  • 1/2 revet squash
  • 1-2 spsk olie (jeg brugte solsikke)
  • 1 tsk salt
  • 2 dl hakkede mandler
  • 2 spsk hørfrø
  • 2 æg
  • 2 dl grahamsmel
  • 2 dl fuldkornshvedemel
  • 2-3 dl hvedemel (efter behov)
  • Æg (til pensling)
  • Sesamfrø til at drysse ovenpå (kan udelades)
  • Ketchup (kan udelades)
Skærmbillede 2013-11-04 kl. 23.34.19

Pølsebrød er lidt en madpakkeret, men de gjorde sig nu også godt til en nem aftensmad. Mums. 🙂

Fremgangsmåde:

  1. Opløs gæren i det lunkne vand.
  2. Tilsæt herefter revet squash, salt, olie, hakkede mandler, æg og hørfrø.
  3. Tilsæt herefter melet lidt ad gangen. Start med de grove typer – fuldkornshvedemel og grahamsmel.
  4. Tilsæt hvedemel efter behov indtil dejen ikke klistrer, og lad dejen hæve i minimum 30 minutter.
  5. Når dejen er færdig med at hæve tændes ovnen på 200 grader.
  6. Strø lidt mel på bordet og rul dejen ud til en rund cirkel.
  7. Placer pølserne lags dejens kant hele vejen rundt og put eventuelt lidt ketchup på dem.
  8. Skær nu indtil midten så du får 10 lige store trekanter med en pølse på hver.
  9. Rul nu hver trekant sammen til et pølsebrød, pensl brødene med æg og drys med sesamfrø.
  10. Bag pølsebrødene midt i ovnen i 20-25 minutter til de er lysebrune.

Tip: Pølsebrødene skal enten opbevares i køleskabet eller i maven. Velbekomme 😉

PicMonkey CollagemandelSøstertip: Persillehakker som mandelhakker

  • Det her er et vaske ægte godt tip, direkte fra min mormors køkken. Hvis du også gerne vil lave dit eget mandelmel (eller bare gerne vil hakke dine mandler fint), og du ikke ejer en foodprocessor så brug en persillehakker. Det her lille geniale strømbesparende stykke værktøj kører på rå muskelstyrke (ikke at man skal bruge så frygteligt meget af det), og kan erhverves for en brøkdel af det en foodprocessor koster. Ofte kan man finde nogle i rigtig god kvalitet i genbrugsen, og der får man jo ovenikøbet ekstra god samvittighed med i købet. Håndsvings-apparater FTW, du vil blive overrasket over hvor effektivt det er. 😉
6 thoughts on “Grove pølsebrød med squash og andre sunde lækkerier

  1. Fedt tip med hakkeren – jeg tror der, ligger en nede i den lokale genbrug og venter på mig, synes jeg så en sidst jeg var afsted 😀

    – Anne

  2. Hej du søde unge dygtige “KOK”.
    Hvor skønt du går op i dette og lækre pølsehorn. Her er det min datter, på din alder som bager også via sin blog http://www.mariahoffbeck.blogspot.com Du kan hvis du har tid se hendes kreationer af mange slags, hun har en god Giveaway ved konkurrence lige nu.
    Fru moar!

    • Hej Tina

      Sikke en fin blog din datter har, tusind tak for tippet. Det er altid hyggeligt at lære andre at kende med samme passion. God dag til dig. 🙂

Leave a Reply

