Frøken Myginds sunde myslimuffins

Skærmbillede 2013-11-03 kl. 12.29.18I tirsdags havde jeg lavet en hyggelig aftale med min spinninginstruktør og nye veninde Signe. Først gik vi en tur i Risskov, og bagefter smuttede vi hjem til mig og delte gode opskrifter. Signe ville gerne lære at lave Julie Karlas sunde kokosmakroner med chokodyp, og jeg ville gerne lære at lave hjemmelavet mysli og sunde cookies (opskrifter kommer snart) samt disse dødlækre sunde myslimuffins, som i får opskriften på i dag. Maddage med veninderne er en genial og hyggelig måde at blive inspireret til nye lækre retter, og jeg kan kun anbefale, at man gør det. Her er opskriften på de sunde myslimuffins:

Ingredienser: (10 stk – 200 kcal pr. styk)

  • 50 g hørfrø
  • 50 g sesamfrø
  • 50 g græskarkerner
  • 50 g tørrede abrikoser, finthakkede
  • 100 g mandler malet til mel
  • 1/2 tsk kanel (kan udelades)
  • 1 tsk bagepulver
  • 1/2 tsk salt
  • 1 dl olie (vi brugte solsikkeolie)
  • 3 æg

Skærmbillede 2013-11-03 kl. 12.29.38

Fremgangsmåde:

  1. Tænd og forvarm ovnen til 150 grader på varmluft
  2. Put hørfrø, sesamfrø, græskarkerner, finthakkede abrikoser, mandelmel, kanel, bagepulver og salt i en skål og tilsæt olie
  3. Pisk æggene i en anden skål og tilsæt dem derefter til nøddeblandingen
  4. Fordel dejen i 10 muffinsforme og bag myslibollerne i ca 25 minutter. (Vi brugte papirsforme i en muffinpande, men de kan sikkert også sagtens laves i silikoneforme)
  5. Myslimuffins’ne kan både serveres lune og kolde, som et lækkert supplement til madpakken, eller som en eftermiddagssnak med lidt smør eller hytteost på. Mums.

qna

Søstertip: Svar på spørgerunde

I tirsdags startede jeg en lille spørgerunde her på bloggen, og jeg har fået rigtig mange gode spørgsmål ind. Tusind tak for det. Jeg har valgt et par stykker ud, som jeg vil svare på her:

  • Har du nogle yndlingssteder i Århus – og hvor?
 Jeg har et par yndlingssteder i Aarhus, som jeg flyttede til for 3,5 år siden. Trøjborg er et område, som jeg holder utroligt meget af. Alle de ting jeg har brug for er lige i nærheden; universitetet, mit arbejde, fitness centeret, Midtbyen, Risskov og den permanente. Området er samtidig utrolig fredeligt og minder lidt om sin egen lille provinsby, det er ren hygge. Et andet yndlingssted er Inges Tøjtempel i Mejlgade, hvor jeg finder fine genbrugsfund, og ofte får en hyggelig snak med Inge som ejer butikken. Et tredje yndlingssted er hjemme hos min bedste veninde A. Ikke så meget pga. hendes kælderlejlighed, men pga. hende. Ud over min egen lejlighed, så er det hos hende at jeg føler mig mest hjemme, og det er virkelig guld værd.
  • Hvordan ser din perfekte søndag ud? Jeg vågner tidligt frisk og veludhvilet, og spiser en portion sunde pandekager med friske bær på toppen. Derefter morgentræning i fitnesscenteret. Lektierne har jeg lavet om lørdagen, så den perfekte søndag bliver brugt på at læse magasiner og prøve nye opskrifter. Om eftermiddagen går jeg en tur med min bedste veninde i skoven, og om aftenen spiser kæresten og jeg lækker aftensmad og ser en god krimi i fjernsynet. Derefter ringer jeg lige hjem til mine forældre og hyggesnakker en times tid, og så i seng med en god bog. (Det er dog sjældent, at mine søndage er helt perfekte, hihi).
  • Hvor ofte træner du? Det er meget forskelligt. Nogen gange træner jeg hver dag, andre gange mindre. Det kommer lidt an på, hvad der ellers sker i mit liv, og hvordan jeg prioriterer. Lige nu kommer min bacheloropgave for eksempel i første række, og så kommer jeg måske ikke lige afsted, hvis der er et afsnit, som jeg skal have skrevet færdigt. Generelt mener jeg dog, at man aldrig bør have så travlt, at man ikke har tid til at bruge en time på at gøre noget godt for sig selv hver dag. Uanset om det så er træning, at lave lækker mad, læse en god bog eller bare flade ud på sofaen til Beverly Hills.
  • Hvordan kan du overkomme alt det du laver, med studie, to studiejobs, blog, træning osv.? Uh det er godt nok et spørgsmål, som jeg får ofte, og jeg kan da også godt selv en gang imellem blive lidt forpustet, når jeg kigger i min kalender. Men på den anden side så laver jeg faktisk ikke noget, som jeg ikke i bund og grund elsker. Studiet, mine jobs, bloggen og træningen kræver selvfølgelig noget af mig, men de giver mig også masser af energi, ny viden, nye venskaber og masser af gode oplevelser. Tiden jeg bruger på hver enkelt ting er virkelig det hele værd i mine øjne.
  • Hvis du resten af dit liv kun måtte spise tre retter, hvilke ville du så vælge? Hm… den var svær. Men hvis jeg skulle vælge, så skulle en af dem nok være min mors farserede auberginer. De smager skønt og mætter godt. Madtærte er også nød til at komme med på listen. Fyldet kan jo varieres i det uendelige, så jeg har svært ved at forestille mig, at jeg ville køre sur i den ret. Som nummer tre kan jeg ikke helt blive enig med mig selv om, om jeg ville vælge min morgengrød eller pandekager. Morgengrød med friske bær på toppen giver mig altid sådan en god start på dagen… Omvendt ved jeg også, at jeg ville have virkelig svært ved at undvære pandekager resten af livet – det er altså svært at vælge. 😉

 

Leave a Reply

