Fit Fastfood: Aubergineburgere, grøntsagsbøffer og 200 followers på Bloglovin’

Skærmbillede 2013-10-26 kl. 21.46.00I weekenden eksperimenterede jeg med en ny opskrift med auberginer. Ligesom squash er det en grøntsag, som sagtens kan gå ind og substituere kulhydratrige fødevarer som hvidt brød og pasta. Færre kalorier og bedre smag – det kan vi lide! Opskriften på aubergineburgeren fandt jeg på Julie Karlas blog. I kan læse opskriften lige HER. Twin Food har også for nyligt postet en opskrift med deres bud på en aubergineburger. Den opskrift finder I HER.

Helt grundlæggende handler det dog om at skære en aubergine i skiver af en centimeters tykkelse, og så enten grille dem eller stege dem på en pande eller give dem en 15-20 minutter i ovnen, til de er blevet bløde. Til hver burger bruger man så 2 skiver auberginer, en som top og en som bund, og så putter man ellers det fyld i, som man kunne tænke sig. Mine burgere var relativt simple, med en lækker guacamole i bunden, lavet af 1/2 most avocado blandet med chilli- og hvidløgs-pulver og en tsk cremfraiche. Hertil lidt hytteost og en lækker bøf med grøntsager i. Opskriften på bøffen får i lige her:

Skærmbillede 2013-10-28 kl. 13.04.51

Ingredienser (2 bøffer): 

  • 150 g hakket oksekød
  • 2-3 stk soltørrede tomater
  • 1/2 rød peber

Fremgangsmåde:

  • Hak de soltørrede tomater og den røde peber fint.
  • Bland de soltørrede tomater og den røde peber med kødet til du opnår en ensartet masse
  • Form kødblandingen til 2 bøffer og tryk dem flade, ligesom almindelige burgerbøffer
  • Steg bøfferne på en brændvarm pande til de er gennemstegte
  • Server som en del af aubergineburgeren eller bare med lidt lækkert grønt til.

Skærmbillede 2013-10-28 kl. 13.49.36

Søstertip: 200 followers på Bloglovin’ og en spørgerunde

  • Noget som bare gør mig så glad hver dag, er alle jer skønne mennesker, som jeg kan se besøger min blog. Nogle kommer fra Facebook, andre fra Bloglovin, og nogle klikker bare tilfældigt forbi. Nogle kommenterer, andre skriver på Instagram eller mailer og atter andre kommer op til mig, når de møder mig og spørger til en opskrift. Nogle kommer endda med en ny ide, som kan gøre en af mine opskrifter endnu bedre. Er der noget federe, end at kunne inspirere hinanden?! 😉
  • Mit lille køkkenhjørne i cyberspace er vokset rigtig hurtigt, siden dets spæde begyndelse i august, og for alle jer, som måske ikke kender mig så godt endnu, har jeg tænkt, at det kunne være sjovt med en spørgerunde. Spørg om hvad I vil (det behøves ikke nødvendigvis handle om mad), så poster jeg svarene her på bloggen senere på ugen.
  • Senere på ugen kan I desuden glæde jer til, når jeg får søde Maya som gæst i køkkenet. Her vil hun dele en helt forrygende velsmagende opskrift med mig og jer. Det bliver toplækkert, jeg har nemlig tyvsmagt (hedder det det?) den. 😉

 

2 thoughts on “Fit Fastfood: Aubergineburgere, grøntsagsbøffer og 200 followers på Bloglovin’

  1. Tillykke tillykke med de 200! Det er velfortjent 🙂

    Spørgerunder er så hyggelige, så her kommer lige et par spørgsmål:

    Hvis du resten af dit liv kun måtte spise tre retter, hvilke ville du så vælge?
    Har du nogle yndlingssteder i Århus – og hvor?
    Hvordan ser din perfekte søndag ud?

    Det var alt fra mig 🙂

Leave a Reply

