Julie Karlas: Sunde kokosmakroner med chokodyp

Skærmbillede 2013-10-27 kl. 16.24.34Kender I det der med, at der er noget mad, som nærmest kan gøre en helt høj, fordi det smager så godt? For mit vedkommende sker det mest i forbindelse med noget syndigt – men ikke denne gang. I dag er jeg fuldstændig ubeskriveligt høj på en omgang brandlækre kokosmakroner med chokodyp, som har fået mine smagsløg til at synge uden at sprænge kalorietabellen. Det er lækkert! Opskriften er fra bloggen Julie Karlas Køkken, og det er Julie Karla selv der har opfundet den skønne opskrift.

Kokosmakronerne er en lille treat til min bachelorlæsegruppe, som jeg skal mødes med imorgen. Vi er i gang med en opgave om blogs, (fik jeg nævnt at jeg elsker mit studie?) Jeg håber, at tøserne vil være lige så vilde med dem som jeg. Har du også nogen du vil forkæle i dag? En veninde, kæreste, søster eller bror, mor eller far, eller måske bare dig selv?! Så får du opskriften på verdens lækreste kokosmakroner lige her:

Ingredienser (17 stk):

  • 2 modne bananer
  • 100 g kokosmel
  • 1 1/2 æggehvide eller 1 bæger pasteuriserede æggehvider
  • 1 tsk kanel (kan udelades)
  • Vaniliepulver (kan udelades)
  • 30 g mørk orange chokolde (70-80%)
Skærmbillede 2013-10-27 kl. 16.24.57

Opskriften er fra Julie Karlas Køkken

Fremgangsmåde

  • Skræl og mos bananerne i en skål.
  • Tilsæt æggehvide, kokosmel, vanilje og kanel og bland det hele godt.
  • Form dejen til kokoskugler med en ske, og sæt dem på en bageplade med bagepapir.
  • Giv kokosmakronerne 15-20 minutter i en ovn ved 200 grader (de skal være gyldenbrune på toppen – hold øje).
  • Når kokosmakronerne er færdigbagte skal de køles af.
  • Mens kokosmakronerne køler af smeltes chokoladen ved lav varme over vandbad
  • Når chokoladen er smeltet dyppes kokosmakronerne i chokoladen, og sættes herefter til tørre på en tallerken.
  • Når alle kokosmakronerne er dyppet i chokoladen, sættes tallerkenen med dem i køleskabet i et par timer til chokoladen er stivnet. Herefter er de klar til servering. Velbekomme.

Skærmbillede 2013-10-27 kl. 16.25.14

Søstertip: Drop tv’et og spil et spil

  • Yes, du så rigtigt. Den medievidenskabsstuderende foreslår, at du slukker tv’et og i stedet spiller noget så gammeldaws som et rigtigt spil (altså ikke et af dem på computeren eller telefonen). I går lærte min søde kæreste mig at spille Backgammon, 31 og 500, og selvom jeg virkelig var ringe til alle 3 ting, så havde vi en af de hyggeligste aftener sammen nogen sinde. Det er så sjældent, at vi logger af fra omverdenen, at vi nogen gange glemmer, hvor fantastisk det er, at være lige præcis der hvor vi er – i nuet. God søndag
Skærmbillede 2013-10-27 kl. 16.53.37

Ren hygge med backgammon og kortspil. Min kæreste var meget sød og overbærende, selvom jeg havde lidt svært ved at huske reglerne, forsøgte at snyde, og konsekvent kaldte 31 for 35. Hihi 😉

2 thoughts on “Julie Karlas: Sunde kokosmakroner med chokodyp

    • Hej Mathilde. Det er nemlig en super lækker og nem opskrift, så det kan jeg kun opfordre til at du gør. 😉 God dag til dig. 🙂

Leave a Reply

