Ugens syndige: Mors skønne stikkelsbærtærte og lidt om min efterårsferie

1383936_10202161734024528_1650853583_nSig hej til min smukke mor. 🙂 Jeg havde fornøjelsen af at have hende og min lillebror på efterårsferie hjemme hos mig i Aarhus i denne uge. Med sig havde hun en masse lækkerier fra hendes have – squash, tomater, hindbær og stikkelsbær. Vi besluttede derfor at bage en lækker sød og syrlig stikkelsbærtærte, og den skal I selvfølgelig også have opskriften på. Der er ikke noget som smagen af sommer i en lun tærte i den mørke tid. Er du ikke så vild med stikkelsbær, kan du sagtens erstatte dem med rabarber. Sådan gør du:

Ingredienser

  • 150 g smør
  • 175 g. hvedemel
  • 1-2 spsk vand

Fyld:

  • 500 g rensede raberber eller 375 gr stikkelsbær
  • 125 g sukker
  • 1 spsk kartoffelmel

993426_10202161734064529_562807650_n

Fremgangsmåde:

  1. Smulder smøret i melet.
  2. Saml dejen hurtigt med vandet og læg dejen koldt 1 time.
  3. Rul herefter dejen ud i plader og skær strimler til at beklæde kanten med.
  4. Hæld bær, sukker og kartoffelmel i formen og skær resten af dejen i strimler, som flettes over frugten.
  5. Pensel forsigtigt med sammenpisket æg.
  6. Bag midt i ovnen ved 200 grader i 25-30 minutter, til den er gyldenbrun på toppen. Server tærten lun med en klat is eller flødeskum på toppen.

Søsters efterårsferie: I min efterårsferie har jeg:

Efterårsferie 1

SET DET HER:  Jeg var en tur i Den Gamle By og på Aros med min mor og min lillebror. Jeg havde ikke været oppe i Regnbuen ovenpå Aros før, så der blev naturligvis skamfotograferet og instagrammet deroppe. Jeg og flov, men jeg er Aarhusianer, og vi bliver desværre altid meget meget entusiastiske, når verden ser lidt psykedelisk ud (… åbenbart). Der ud over fik jeg også set dronningens og prinsgemalens nye udstilling på museet – den var meget… kongelig?!

efterårsferie 2

SPIST DET HER: Igår prøvede jeg jo den dødlækre græskarpizza, som jeg fandt opskriften på hos Healthjunkie. Tidligere på ugen lavede jeg boghvedepandekager til min mor og min lillebror, og før det havde jeg tøseaften med sødeste A, hvor vi guffede pæretærter. Så var der dagens opskrift – mors stikkelsbærtærte, og på søndag kan du glæde dig til anden opskrift i mit tema Healthy Halloween – sunde græskarmuffins.

efterårsferie 3

FÅET DET HER: Ingen ferie uden gaver. Mandag nat kom min dejlige kæreste hjem fra Grønland, og med sig havde han en vred tupilak og en rigtig nuttet køleskabsmagnet formet som et par grønlandske kamikker. Det britiske Elleblad var en gave fra mig til mig. Jeg har købt det hver måned lige siden jeg flyttede hjemmefra, og jeg føler mig altid lidt Carrie Bradshawagtig, når jeg sidder og læser det. Vil dog til enhver tid prioritere mad over mode, men så længe der er plads til begge dele, nyder jeg det. Bogen Sønderjysk Kaffebord fandt jeg på udflugten til Den Gamle By. Ethvert sønderjysk kaffebord med respekt for sig selv består af 7 hårde og 7 bløde kager, så der er masser af opskrifter at gå i krig med. Jeg tror måske, at jeg vil lave småkagen “Ingenting,” til næste uges syndige… Eller måske “Strifftårte?”

knæk-1024x413-1

Billede lånt af fitinspiration.dk

Men den bedste gave har helt sikkert været mine nye løbesko fra mor. Jeg har allerede gennemført denne uges tre løbeture og er totalt hooked. Jeg følger et program, som man også kan finde inde på søde Camillas blog, hvor hun hjælper sin svoger med at træne op til Berlinmarathon om et år – fra 0-42 km på 365 dage. De er lige startet, så du kan sagtens nå også at være med. På mandag har jeg desuden besluttet at deltage i Tines løb for at knække cancer. Hun løber 21 km i Aarhus og 21 km i København i næste uge for at sætte fokus på, at vi hver dag mister 42 mennesker til cancer. Det vil jeg gerne støtte op om at bekæmpe, selvom jeg nok ikke kan løbe med på alle 21 km endnu. Du kan læse mere om arrangementet her.

Hvad har i lavet i jeres efterårsferie? 🙂

Leave a Reply

