Healthy Halloween: Pizza med hokkaido græskar ala Julie Karla

Skærmbillede 2013-10-17 kl. 10.35.36

Da Sofie aka Healthjunkie postede denne opskrift på græskarpizza forleden, var det første jeg gjorde at gå over i supermarkedet og få fingre i et hokkaidogræskar. Den her opskrift skulle jeg bare prøve, for jeg elsker sunde pizzaopskrifter, men var efterhånden kørt lidt træt i blomkålsversionen. Jeg var ret spændt på hvordan pizzaen ville blive, for jeg har aldrig brugt græskar i madlavning før, men hold nu op hvor blev den bare lækker. Den smagte virkelig sådan, som en pizza skal smage i min optik, og kæresten var også ret pjattet med den. Der ud over er det virkelig en ret, som du kan indtage med god samvittighed – sølle 76 kcal er der pr. 100 gram. Har jeg overbevist dig om, at du skal prøve at lave den her pizza? I så fald får du opskriften lige her:

Ingredienser:

  • 1/2 hokkaido græskar
  • 1 tsk chilipulver
  • 1 æg
  • 1 spsk havregryn
  • 1 spsk revet ost
  • salt og peber

Topping:

  • 3 spsk tomatsauce
  • 5 cherrytomater
  • 5 skiver mozzarella
  • 3 skiver parmaskinke

Skærmbillede 2013-10-17 kl. 10.35.53

Fremgangsmåde:

  1. Bag hokkaido græskaret i ovnen i 45 minutter ved 230 grader
  2. Lad græskaret køle af i cirka 20 minutter, del herefter græskaret i 2
  3. Skrab græskarkernerne ud, og smid dem væk. Skrab herefter græskarkødet ud af det ene af de to halve græskar, og put kødet i en skål. (Det andet stykke græskar gemmes her til senere, men kan også bruges til at lave en ekstra pizza. Så skal du bare doble de øvrige ingredienser).
  4. Mos græskarkødet med en gaffel, tilsæt chilipulver og bland godt.
  5. Tilsæt herefter æg, havregryn, ost, salt og peber og rør rundt til du har en ensartet masse.
  6. Put paper på en bageplade, og smør pizzadejen ud i en cirkel
  7. Bag pizzabunden i ovnen ved 230 grader i cirka 15 minutter, til den er gyldenbrun (hold øje, ovne er forskellige)
  8. Fordel tomatsauce, skiveskårne cherrytomater og mazzarella på pizzaen og giv den 5-10 minutter mere
  9. Når pizzaen er færdig pyntes den med parmaskinke, og så er den klar til servering. Eventuelt med en lækker sund salat.

Skærmbillede 2013-10-17 kl. 10.36.14

Søstertip: Healthy Halloween

  • Som du måske kan fornemme, blev jeg rimelig entusiastisk omkring det med græskar i madlavning. Der kommer derfor til at køre et lille tema herinde på bloggen, som jeg vil kalde Healthy Halloween. Her vil du kunne finde sunde opskrifter med græskar. Jeg valgte jo kun at bruge halvdelen af græskaret til at lave pizza med. Den anden halvdel blev brugt på de skønneste sunde græskarmuffins, som du kan finde opskriften på her på bloggen på søndag. Glæd dig. 😉

8 thoughts on “Healthy Halloween: Pizza med hokkaido græskar ala Julie Karla

    • Hej Cecilie
      Jeg kunne faktisk næsten ikke smage chilien, men vil du være på den sikre side, så udelad den og brug eventuelt et andet krydderi. Skriv gerne hvad ungerne synes når du har prøvet den. 🙂

  1. Prøvede, at lave den. Den var dog alt for sød (nærmest tærte-agtig) og kan desuden ikke rigtigt løftes fra bagepapiret… Æv, ideen var ellers så god 😦 fulgte opskriften helt, ved ikke helt hvad jeg har gjort galt.

    • Hej Katy. Det er jeg da ked af at høre. Ind imellem oplever jeg også at en opskrift ikke fungerer for mig. Det har tit noget med ovn og temperatur at gøre. Måske skal du prøve at give bunden lidt ekstra tid. Med hensyn til sødheden så kan den afhjælpes med lidt mere salt. 🙂 God lørdag til dig. 🙂

Leave a comment