Ugens syndige: Drop giflerne – kanelsnegle er the shit!

KanelBullar copyVidste du at svenskerne fejrer Kanelbullans Dag i dag? Det gjorde jeg heller ikke før forleden, hvor jeg helt tilfældigt opdagede det på en svensk blog. Svenskerne har et utal af kanelbullar, kanelsnurrar, kanelhjärtar og jeg skal komme efter dig… For slet ikke at tale om gifler. Jeg synes dog at en pose gifler ville være en lidt fattig måde at fejre så fantastisk en dag på. Og fantastisk det er den, for det er alle tiders gode undskyldning for at bage en ordentlig røvfuld kanelsnegle til at sparke weekenden i gang. Her er min yndlingsopskrift på kanelsnegle.

Ingredienser til dejen:

  • 50 g gær
  • 1 æg
  • 2 dl mælk
  • 1 tsk sukker eller honning
  • 1 tsk fint salt
  • Eventuelt ½ tsk kardemomme
  • Ca 500 g proteinrig hvedemel
  • 125 g blødt smør
  • Lidt olie

Fyld:

  • 150 g blødt smør
    150 g sukker
    2 tsk kanel
  • Æg til pensling

kanelbullensdag

Fremgangsmåde:

  1. Opløs gæren i kold mælk.
  2. Pisk ægget i og tilsæt sukker og kardemomme.
  3. Tilsæt herefter halvdelen af melet og bland det godt.
  4. Tilsæt salt og brug det bløde smør til at samle det hele til en dej.
  5. Ælt så meget mel ind i dejen som du kan. Dejen skal slippe bordpladen uden problemer.
  6. Vend nu dejen i lidt olie, dæk den med film og lad den hæve til cirka dobbelt størrelse. Det tager cirka en time.
  7. Når dejen er færdig med at hæve deles den i 2 og rulles til 2 aflange stykker.
  8. Bland fyldet sammen og smør det tyndt ud på dejen.
  9. Tril dejen sammen på langs (som en roulade) og skær den ud i passende skiver som snegle.
  10. Læg sneglene i en bradepande med bagepapir og put “snippen” ind under sneglen, så den ikke går op ved hævning og bagning. (Når du lægger dem i en bradepande kommer sneglene næsten til at ligne en dagmartærte. En almindelig bageplade kan også bruges).
  11. Lad sneglene hæve i cirka 30 minutter. Herefter pensles de med æg og drysses med perlesukker (kan udelades)
  12. Bag sneglene ved 200 grader i 20 minutter. Hold øje med at de ikke bliver for mørke. 🙂
Skærmbillede 2013-10-03 kl. 23.39.30

En kæmpe fest kalder på en kæmpe kanelsnegl. Sådan ser kanelsneglene ud hvis du bager dem tæt i en rund form. 🙂

Søstertip: Landskamp – Svenske kanelbullar vs. danske kanelsnegle

  • Mine kanelsnegle er jo så pære danske, som de kan blive. Men har du fået lyst til at smage arvefjendens bullar, så kan du finde en rigtig god opskrift på svenske kanelbullar inde på seje Linns blog. Så kunne man jo lave en lille dansk/svensk battle – det var vel jätte braa?!
4 thoughts on “Ugens syndige: Drop giflerne – kanelsnegle er the shit!

  1. Hej! 🙂 Tusind tak for din rigtig søde kommentar på min blog!
    Jeg kom desværre til at slette mit indlæg, hvor jeg havde lavet mine 3 blog anbefalinger. Men jeg laver snart en ny runde, hvor jeg nok skal huske din blog.
    Jeg kan sagtens snart lave et indlæg om hvordan jeg tager mine billeder, skal se om jeg kan få det lavet her i næste uge. 😀
    http://www.michellebf.blogspot.dk

Leave a Reply

