Rålækre Rugbrødspandekager

Skærmbillede 2013-09-20 kl. 22.25.19Kender i det der med, at man pludselig får en ide, som man bare ikke kan slå ud af hovedet? Sådan havde jeg det i denne uge. Jeg havde nemlig fået lyst til at lave nogle pandekager med rugbrød i. Jeg er selv helt pjattet med rugbrød – helst ristet med lidt hytteost og pålæg på toppen, men nogen gange skal der jo ske lidt nyt. Grunden til at jeg prøvede at putte rugbrød i pandekagerne er også, at jeg godt kunne tænke mig at opfinde en sund grov madpandekage. De fleste sunde pandekageopskrifter er jo dessertpandekager eller søde morgenmadspandekager. Men kunne det ikke være fedt med en sund madpandekage, som man kunne spise med god samvittighed? Anyways – det er den næste tids projekt.

Jeg har brugt et par dage på at gøre rugbrødspandekagen helt perfekt, og nu har jeg opskriften som vil få dine smagsløg til at synge. Her er den:

Ingredienser:

  • 1 skive rugbrød
  • 1 dl mælk
  • 1 stor spsk havregryn
  • 1 æg
  • 1 banan
  • 1 tsk kanel (med top)
  • 1 tsk bagepulver
  • Diverse bær

Fremgangsmåde:

  1. Skær skorpen af rugbrødet, og smulder brødet ned i en blender.
  2. Tilsæt mælk, og blend rugbrødet småt og blødt.
  3. Tilsæt havregryn, æg, kanel, bagepulver og halvdelen af bananen og blend det hele sammen til en ensartet pandekagemasse.
  4. Bag pandekagerne på en pande ved middelhøj varme til de bliver gyldne og sprøde.

Skærmbillede 2013-09-22 kl. 16.09.06Søstertip: Interview til Overspring.dk 

  • På tirsdag skal jeg interviewes om Søsters Køkken til studiesitet Overspring.dk. Det glæder jeg mig rigtig meget til, da jeg synes, at Overspring er en super fed side. Siden henvender sig primært til studerende på videregående uddannelser i Aarhus, og er drevet af to redaktører og 25 frivillige skribenter og fotografer. Inde på Overspring finder du alle de gode tips til hvad der rør sig i Aarhus, anmeldelser af bøger, film og events og tips til at gøre livet lidt sjovere på SU. Jeg skal nok ligge et link til artiklen med mig på bloggen, så snart den er oppe. I mellemtiden synes jeg du skal lave et overspring og tjekke Overspring.dk ud. 😉
2 thoughts on “Rålækre Rugbrødspandekager

Leave a Reply

