Ugens syndige: Gateau Marcel – og 100 følgere på Bloglovin

Skærmbillede 2013-09-12 kl. 12.48.19

Hurraaaaa. Søsters Køkken har netop rundet 100 followers på Bloglovin. Det er helt vildt at tænke på, at I er så mange, som har lyst til at læse med , og jeg bliver simpelthen så glad for hvert et like, follow og hver en kommentar. Trafikken begyndte for alvor at stige på bloggen i onsdags, hvor Fit 4 Livin var så sød at lave en anbefaling af min blog (og en masse andre super seje blogge). Så velkommen til alle nye læsere og tak til alle jer “gamle” læsere for jeres store støtte.

For rigtigt at fejre mit lille Bloglovin-jubilæm har jeg besluttet at dele en af mine absolutte yndlingskager med jer – Gateau Marcel. Det er ikke den nemmeste opskrift i verden, men jeg lover, at den er alt besværet værd. Opskriften er fra en af mine gode venner, Mads, og jeg vil våge at påstå, at kagen er så god, at den kan få solen til at skinne på en regnvejrsdag (og det kan vi vel alle have brug for engang imellem). Her er opskriften:

Ingredienser:

  • 150 g smør
  • 150 g sukker
  • 150 g mørk chokolade (70 % hvis mere bliver den for bitter hvis mindre for sød)
  • 100g æggeblomme
  • 100g æggehvider
  • Lidt salt
  • Kakaopulver (til toppen)

Fremgangsmåde:

  1. Karamelliser sukkeret ved lav varme på en pande. Pas på det ikke brænder på, for så skal du starte forfra.
  2. Når alt sukkeret er smeltet tilsættes smøret lidt ad gangen under omrøring.  Hvis man tager for meget på en gang, kan man ikke få det til at binde sammen til en ensartet masse.
  3. Når det er blevet til en ensartet masses røres chokoladen i og derefter æggeblommerne. Rør indtil du har en ensartet masse, og drys herefter saltet i.
  4. Pisk æggehviderne stive og vend dem forsigtigt i massen. Det er meget vigtigt, at de ikke bliver pisket i, da de så vil falde sammen.
  5. Del massen i to. Den ene halvdel stilles i køleskabet, imens den anden bages ved 175 grader i 25 min i en smurt form. Kagen må hellere få lidt for lidt end lidt for meget, da den skal falde sammen, når man tager den ud af ovnen.
  6. Lad kagen køle af til stuetemperatur og hæld den resterende mousse over i et jævnt lag.
  7. Sæt kagen i køleskabet i mindst 3 timer inden servering.
  8. Lige før servering sigtes et tyndt lag kakaopulver ud over kagen (drys eventuelt. også med hvid chokolade), og så er den lige til at spise. Velbekomme.
sk

Tak for at I følger mig. I gør det ekstra sjovt at blogge, og jeres kommentarer, likes og forsøg med mine opskrifter inspirerer mig, og gør mig glad hver dag. 🙂

Søstertip:

  • Noget af det sværeste ved Gateau Marcel er at undgå at at sukkeret brænder på i starten, men det har Mads heldigvis også et godt tip til, som jeg selvfølgelig vil dele med jer. God weekend. 🙂

Når man skal karamelisere sukkeret så start med at smelte en lille del af det på en pande. Når det er smeltet helt, tilsætter man lidt mere af sukkeret, og venter på at det smelter, før man tilsætter mere igen. På den måde brænder man ikke sukkeret i bunden af, imens man venter på, at det på toppen smelter

Leave a Reply

