Ugens syndige: Deluxe pæretærte med mandelcrunch

Skærmbillede 2013-08-23 kl. 17.15.25

Det er fredag, weekenden er over os, og det betyder, at det er tid til ugens syndige. Denne uge står den på en af mine nye tærtefarvoritter – deluxe pæretærte. Deluxe fordi dens snaskethed, kombineret med pærer og mandelcrunch gør den lige præcis det – Luxus!!! (Ja – den er så god, at den er med X). Sidst jeg bagte den var, da jeg var med familien i sommerhus, men mon ikke den snart skal bages igen, når man lige om lidt kan plukke modne pærer fra træerne?! Her er opskriften ihvertfald:

Ingredienser (Mørdej)

  • 125 g smør eller margarine
  • 90 g sukker
  • 1 æggeblomme
  • 225 g mel
  • 1/2 tsk vaniljesukker

Tærtefyld:

  • 6 skrællede pærer
  • 125 g smør
  • 125 g sukker
  • 2 æg
  • 125 g mandler
  • 50 g flækkede mandler

Fremgangsmåde:

  1. Start med at blande alle ingredienserne til mørdejen sammen.
  2. Pak dejen ind i husholdningsfilm og lad den hvile i køleskabet i minimum 1 time.
  3. Skræl pærerne, fjern kærnehuset og del pærerne i kvarte, så de er klar til brug.
  4. Pisk æg og sukker i en skål til massen bliver hvid, og tilsæt æggene et ad gangen.
  5. Tilsidst tilsættes de malede og så er alt tærtefyldet klar til at blive brugt.
  6. Tag mørdejen ud ad køleskabet, rul 2/3 af den ud og beklæd en tærteform med det.
  7. Forbag tærtedejen i 10 minutter ved 180 grader. Lad herefter tærten køle lidt af.
  8. Fordel pærerne på den forbagte tærtebund, og hæld resten af fyldet og de flækkede mandler hen over dem.
  9. Rul resten af dejen ud og skær den i strimler. Brug strimlerne til at lave et flot gittermønster med på kagen.
  10. Bag tærten i 30-40 minutter ved 180 grader
1_zps0f70ca5b

Det var søde Maria fra bloggen Smagsløjer, som inspirerede mig til at prøve denne tærte. Det er også derfra at jeg har lånt dette billede. 🙂

Søstertip: Tilbehør tilbehør tilbehør

  • Nu er det jo ugens syndige, som vi har gang i, så der kommer altså ikke en opskrift på sund skyrcreme nu – selvom det sikkert også ville være lækkert at få til. Istedet vil jeg anbefale en helt klassisk omgang flødeskum eller en klat is og eventuelt lidt friske bær til. Min favoritis som tilbehør er Hansenis (alle deres smage). Skal jeg kun spise is er favoritten Fairly Nuts… Uh den er farlig på den gode übersyndige måde. Hvilken is er din favorit?
is

Mine yndlingsis: Fairly Nuts fra Ben & Jerry’s og alle varianter fra Hansenis. 🙂

Leave a Reply

