Sund havregrødscrumble med frugt og bær

1098349_10201750104534048_1802318965_nI dag har jeg været til fødselsdagsbrunch hos min bedste veninde A. Brunchen startede klokken 10.30, men for et morgenmenneske som mig var det lige længe nok at gå uden mad. Inspireret af den søde blogger Maria Josiassen lavede jeg derfor denne skønne bærcrumble med havregrød og rester af bær og frugt fra køleskabet. Det var nemt, lækkert, og jeg fik stillet den lille sult for 172 kcal. Ikke dårligt. Retten fungerede således fint som en lille let morgenmad, men er nok mere oplagt som en sund snack om eftermiddagen eller aftenen. Her er opskriften.

Ingredienser:

  • 1/2 æble
  • 1/2 nektarin
  • 30 g brombær
  • 20 g skovbær
  • 40 g jordbær
  • 2 spsk havregryn
  • 3 spsk vand
  • evt. en knivspids salt.

Fremgangsmåde:

  1. Put havregryn og vand (og evt. salt) i en lille skål, og giv det hele 30 sekunder i mikroovnen således at det bliver til grød. (Grøden kan også laves i en gryde)
  2. Skær æble og nektarin i små stykker, og bland det med brombær, skovbær og jordbær i en lille skål
  3. Fordel havregrøden ovenpå frugten, og bag den ved 200 grader i 15 minutter til havregrøden er sprød og gylden, og frugten bobler i kanterne.
  4. Spis bærcrumblen varm. MUMS!

579636_10201750111334218_915372432_n

Søstertip: Noget på toppen

  • Når nu det er sådan en kalorielet omgang vi har fat i, så synes jeg altså godt man kan tillade sig at pynte den med lidt lækkert på toppen. Prøv for eksempel en klat skyr med en smule vaniljepulver blandet i, eller eventuelt flødeskum eller en klat is, hvis du er mere til den slags.

 

3 thoughts on “Sund havregrødscrumble med frugt og bær

    • Hej Betina 🙂

      Tusind tak, det smagte super godt. Skriv til mig når du har prøvet opskriften, og fortæl mig hvad du synes. Og tak for blogrosen. Jeg blev selv meget inspireret af at besøge din blog. 🙂

Leave a Reply

