Mad fra Mor: Spinatquiche med tomatpynt

 

535803_10201692579335954_1907820327_nHvis der er en person, som jeg for alvor ser op til i forhold til mad, så er det min mor. Hun laver altid de lækreste retter af de bedste råvarer der findes, heriblandt lækkerier fra hendes egen hyggelige køkkenhave. Jeg har virkelig savnet hendes mad siden jeg flyttede hjemmefra, og bliver da også behørigt forkælet, når jeg ind imellem kommer hjem til mors kødgryder.

Efter min mor har fået sig en smartphone, er det blevet endnu lettere at blive lækkersulten, når hun sender flotte billeder, af den gode mad hun serverer. Da hun sendte billedet af den fine quiche (fancy engelsk ord for tærte), var jeg således ikke i tvivl om at den måtte jeg smage. Desværre går der lige et par uger inden jeg ser min søde mor og resten af min dejlige familie. Heldigvis var mor så sød at sende opskriften, og den skal i selvfølgelig ikke snydes for. Tak mor! ❤

Ingredienser (tærte – 4 personer)

  • 50 g margarine
  • 120 g (2 dl) mel (brug gerne både hvedemel og grahamsmel)
  • 1/4 tsk salt
  • ca. 1/2 dl kærnemælk

Fyld:

  • 225 g hakket spinat
  • 2 æg
  • 2 dl mælk
  • 100 g revet ost
  • tomater efter smag

Fremgangsmåde (tærte)

  1. Smuldr margarinen i melet.
  2. Tilsæt salt og kærnemælk og ælt dejen let sammen.
  3. Rul dejen ud, og beklæd en tærteform med dejen.
  4. Prik bunden med en gaffel og forbag den i 10-15 minutter ved 200 grader.
  5. Imens dejen forbager forberedes fyldet.
  6. Bruger du frossen spinat så tø det op i en gryde med lidt vand ved. Er spinaten frisk skal den blot dampes.
  7. Pisk æg, mælk og revet ost sammen og tilsæt spinat når dette er klart.
  8. Krydr fyldet. Jeg krydrede mit med salt, peber og revet muskatnød.
  9. Skær tomat(erne) ud i tynde skiver.
  10. Når dejen er bagt hældes fyldet i, og der dekoreres med tomatskiverne på toppen.
  11. Bag tærten i yderligere 10-15 minutter, og lad den så efterfølgende trække et par minutter inden servering.
Skærmbillede 2013-08-10 kl. 21.44.26

Her er min tærte, pyntet og klar til anden tur i ovnen.

Søstertip: Frys portioner ned.

  • Når du nu alligevel står og laver tærtedej, så tag og lav dobbelt, tribbelt eller firdobbelt portion af dejen. Når du har taget det dej, som du skal bruge til din tærte, kan du fryse resten ned i mindre portioner i fryseposer. Put en klat dej i en pose og rul den flad i posen. På den måde tager det kortere tid for dejen at tø op, og der bliver plads til flere portioner, hvis din fryser ikke er så stor. På den måde kan du hurtigt og nem lave en lækker tærte til aftensmad en anden gang.
Leave a Reply

