Lean Green Grøntsagstærte

Skærmbillede 2013-08-08 kl. 17.19.16

Mmmmm – Grøntsagstærte. Jeg elsker det skidt, og har et utal af variationer skrevet op i min kogebog: den klassiske, den engelske quiche, den syndige med butterdej, for slet ikke at tale om alle de varianter der findes indenfor fyld. You name it, I love it. Denne grøntsagstærte er dog i den super sunde ende, og er vidst oprindeligt opfundet af Fit 4 Livin. Jeg synes den er genial fordi den er nem at lave, kalorielet, og så smager den bare hammer skønt (for nu at bruge et jysk udtryk)! Prøv den, du vil ikke fortryde det!

Ingredienser:

  • 1 squash
  • 2 æg
  • 2 æggehvider
  • 20 g parmasanost
  • 1 broccolibundt
  • 250 g hytteost
  • 50 g fuldkornsmel
  • salt og peber
  • evt. revet ost til at komme ovenpå.

Fremgangsmåde:

  1. Tænd ovnen på 200 grader
  2. Skær broccoli i små bundter. Overhæld bundterne med kogende vand og lad broccolien stå sådan mens resten af ingredienserne forberedes
  3. Riv squash på et rivejern. Bland den revne squash og de øvrige ingredienser. Tilsæt rigeligt salt
  4. Hæld vandet fra broccolien og lad broccolien dryppe af i en si. Kom derefter broccolien i blandingen
  5. Hæld massen i et ovnfast fad og gratiner eventuelt med revet ost.
  6. Bag tærten i ovnen i 25 minutter. Lad den herefter hvile i 10 minutter inden servering.

Søstertip:

  • Denne grøntsagstærte smager super godt sammen med laks og andre typer af lækre fisk. Husk at spise fisk 2 gange om ugen.

 

 

2 thoughts on “Lean Green Grøntsagstærte

  1. ‘amen, kære Johanne, tusind tak for mad 😀 Jeg lavede en lidt anden udgave her til aften, da føtex ikke havde squash osv osv, men det der med hytteost og ingen bund – jeg elsker det! Min far og mor elskede det også, så jeg kan ikke tage rester med på arbejde i morgen aften, så jeg laver bare en til. Mums!

Leave a Reply

