Mors farserede auberginer


Skærmbillede 2013-08-02 kl. 19.47.00
Ih det er da en helt fantastisk modtagelse mit lille køkkenunivers har fået. Flere har allerede skrevet om deres forsøg med retterne, og sendt fine billeder med. Et par af dem kan i se nederst i dette indlæg. Hvis i prøver mine opskrifter fremover, må i meget gerne tage et billede til Instagram og #søsterskøkken. Vil gerne se jeres kreationer og læse jeres kommentarer.

Og så til dagens opskrift – farserede auberginer. Opskriften har jeg fået af min mor, og da jeg så var i sommerhus med familien skulle det selvfølgelig prøves af. Det er ikke sidste gang jeg smækker sådan en omgang sammen, mums mums mums. En opskrift som både kan bruges til hverdag og fest.

Ingredienser (1-2 personer):

  • 1 aubergine
  • Hakket oksekød (ca. 100 g pr. halve aubergine)
  • Krydderiblanding
  • Tomatpuré
  • Fløde eller mælk
  • revet ost eller hytteost
  • Salt og peber

Fremgangsmåde:

  1. Halvér auberginen og skrab “kødet” ud af den.
  2. Salt aubergineskallen og lad den gerne stå længe, så bliver den blød.
  3. Hak auberginekødet i stykker og svits det på en stor pande til det bliver blødt.
  4. Tilsæt hakket oksekød og brun det på panden
  5. Tilsæt Tomatpuré og eventuelt et skvæt fløde for at tykne sovsen
  6. Tilsæt ligeledes krydderiblanding samt salt og peber efter smag
  7. Hæld fyldet i aubergineskallerne.
  8. Top det hele med ost, og stil det i ovnen ved 200 grader i cirka 30 minutter, og så er der serveret.

Læserbilleder og læsertip:

Som nævnt har jeg fået nogle skønne tilbagemeldinger, fra nogle af jer der læser bloggen. Så i stedet for et søstertip er der denne gang et læsertip. Tippet og billederne er i forhold til min ret med squashspaghetti fra forleden.

225241_10200767772689799_2044728818_n-1

Mette fra bloggen Get Fit Inspiration har lavet denne lækre omgang med revet gulerod istedet for champignoner og ekstra sauce – det kan vi lide. 

988679_10151773546053259_1044481738_n

Og her er Sandras variation over retten med laks, forårsløg, peberfrugter og naturmælk – Mums

Læsertip fra Sandra:

Så fik jeg også prøvet retten. Jeg byttede kylling ud med laks, og champignon ud med forårsløg + peberfrugt, og i stedet for flødeost fik den en lille sjat fløde fra Naturmælk. 1000 tak for inspiration! Det smagte vild godt!

Tusind tak Sandra, og tak for at du ville dele din ide. Den her variation skal jeg helt sikkert prøve.

 

Leave a Reply

