Ugens syndige: Chokoladedrøm med fudgefrosting

DSCN4331

Et fast indslag på bloggen hver fredag vil frem over være Ugens Syndige, fordi den slags skal der sgu også være plads til engang imellem. Dette her er min absolutte favoritkage for tiden, og den har allerede deltaget i adskillige fødselsdage, til stor glæde for min familie (se hvor min bror smiler). Selv min kæreste, som ellers ikke er kagemenneske, er faldet for denne syndige sag, som jeg første gang så på en af mine favoritblogge Cute Carbs. Jeg har dog tilladt mig at ændre et par småting.

Opskrift på Chokoladedrøm (passer til 1 bradepande):

  • 200 g smør
  • 4 æg
  • 6 dl sukker
  • 3 dl hvedemel
  • 10 spsk kakao
  • Korn fra 2 vaniljestænger
  • 1 tsk salt

Fremgangsmåde:

  1. Tænd ovnen på 175 grader
  2. Smelt smørret i en lille gryde
  3. Bland de øvrige ingredienser i en skål
  4. Rør det smeltede smør i dejen lidt ad gangen
  5. Put bagepapir i en bradepande og fordel dejen. Bag kagen i ovnen i ca. 25-30 minutter.
  6. Lad kagen køle lidt ned inden du topper den med frosting

1000519_10201620971465802_605306546_n

Opskrift på Fudge-frosting:

  • 2 dl fløde
  • 1 dl sukker
  • 1 dl lys sirup
  • 100 g chokolade
  • 100 g smør

Fremgangsmåde:

  1. Bland alle ingredienser bortset fra smør i en gryde og lad det koge til det tykner. Bliv ved gryden og rør med jævne mellemrum så det ikke brænder på.
  2. Tag gryden af varmen og rør det hårde smør i massen
  3. Smør fudge-frostingen på kagen, og lad den stå koldt i køleskabet i minimum 3 timer inden servering.

526403_10201620971105793_1410616111_n

Søstertip: Is, bær eller flødeskum… eller bare lidt af det hele, tak.

  • Chokoladedrømmen er en ret dessertagtig kage, og gør sig derfor super godt med noget lækkert is, flødeskum, bær eller frugt. Husk et flag eller en paraply i kagen, hvis festen skal være ekstra god.
Leave a Reply

